Hoeveel KW is PK? Hoe reken je dat uit? Mijn auto heeft 51KW hoeveel Pk is dat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
9.4K

Antwoorden (3)

De PK of paardekracht is al jaren geleden afgeschaft.
Heel vreemd dus eigenlijk, dat er nog steeds mee geadverteerd wordt. Bijna alle vermogens die je zoal tegenkomt, worden in kW opgegeven.
Stofzuigers, motverbrandingsovens, elektische kachels, noem maar op, alles gaat in kW.

In dit artikel van Wikipedia wordt uitgelegd wat een pk vroeger was. Let op: de Engelse hp, horsepower is een andere maat!
51 kW is gelijk aan 51 x 1,359 = 69 pk. Maar je kan dus beter denken in kilowatts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
68, 39 PK om precies te zijn. Afgaande van de Engelse maatstaaf, maar die worden internationaal voor auto's gebruikt.

Hoe je het uitrekent? Simpel. Invuloefening. Zie link:

http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In autobladen wordt het aantal PK nog steeds vermeld.
Wat het uitrekenen betreft: het zou handig zijn als je dat uit je hoofd kunt uitrekenen. 100KW=136PK, oftewel:een derde van 100=33+10% van 33, dus 100+33+3,3 is afgerond 136.
Of in jouw geval: een derde van 51=17+10% van 17=18,7+51KW=70PK. (naar boven afgerond)
Je kunt er dus een PK naastzitten, maar dit is wel een handig ezelsbruggetje, vind ik.