Kunnen mensen die te traag rijden geen boete krijgen?

Iedereen heeft het vast weleens meegemaakt. Rijd je op de snelweg, komt er een oudje voor je rijden, die net aan de 70 bereikt op een weg waar die 100 mag of zelfs 120, niks irritanters dan dat, maar wacht, hij rijd links, dus je mag hem niet inhalen van rechts.

Het irriteert dusdanig mensen en is dusdanig traag dat het ook gevaarlijke situaties kan gaan leveren. Maar ik heb nog amper tot nooit iemand een boete ervoor zien krijgen.

Daarom, krijgen mensen wel of geen boete bij te traag rijden? Zo niet waarom niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mensen die te traag rijden kunnen wel degelijk een boete krijgen. Zij kunnen dit krijgen op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet. In dit artikel staat namelijk het volgende: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.". Door 70 te rijden waar je 120 mag kun je gevaar veroorzaken op de weg en kan het verkeer bovendien gehinderd worden. Dit alles is afhankelijk van de situatie.

Bronnen:
Studie

Je kunt een boete voor te traag rijden krijgen als je daarmee in de ogen van een politieagent een gevaar vormt voor de overige weggebruikers.

Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 kilometer per uur mag en kan worden gereden.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-...

voor op de snelweg bestaat er ook een minimale snelheid waar je je aan moet houden. deze is 60 km per uur. ( als je het mij vraagt veel te langzaam) gaat iemand hieronder kan deze persoon wel degelijk een boete ontvangen. op een autoweg is het minimum 50 km per uur. en voor zover ik weet kun je voor het onnodig links blijven rijden dus ook een boete ontvangen. maar je hebt gelijk de hardrijders komen qua boetes altijd als eerste aan de beurt ;) terwijl als je het mij vraagt zijn de mensen die letterlijk over de snelweg tuffen een stuk gevaarlijker. al met al zijn er dus wel wetten voor alleen heb ik ook nog nooit iemand gehoord die een boete heeft gekregen voor te traag rijden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100