Als je rechtsaf slaat heb je dan wel of geen voorrang op het verkeer dat op de ventweg rijdt?

De ventweg komt uit op de zijstraat die ik in wil slaan also het een uitrit is. Als de ventweg "gewoon"uitmondt, heeft deze voorrang op afslaand verkeer. Als de ventweg haaientanden heeft niet, maar hoe zit het met zo een uitritachtige aansluiting?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp dat een gewone ventweg wel voorrang heeft op afbuigend verkeer. Wanneer wordt een ventweg echter als ventweg beschouwd en wanneer als gewone zijstraat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.7K

Het beste antwoord

Bestuurders van rechts hebben op een gelijkwaardig kruispunt voorrang.

Als de ventweg géén ‘gestandaardiseerde’ kenmerken heeft van een uitritconstructie en het verkeer niet met verkeerstekens en/of verkeersborden (anders) wordt geregeld, is het een gelijkwaardig kruispunt.

Verschil in bestrating, verkeersremmende verhogingen en de breedte van de weg hebben geen invloed op de standaard voorrangsregel. Verwarrend is het vaak wel, waardoor situaties vaak met verkeersborden worden ondersteund.

Zie voor uitritconstructies: http://www.autorij-instructie.nl/?p=4188

Toegevoegd na 2 uur:
Een parallel aan een hoofdweg lopende ventweg zoals je -naar ik aanneem- in je vraag bedoelt krijgt een zelfstandige functie als een middenberm, sloot of iets dergelijks de wegen scheidt en de afstand tussen beide wegen plusminus 10 meter of meer bedraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat de officiele definitie. Meestal zijn de weg en de ventweg wel gescheiden door een berm of zo, maar 10meter? Dan moet ik toch maar mijn meter voortaan in de auto meenemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is plusminus Spaansebraba; een officiele definitie is er niet.
Er is zelfs jurisprudentie waarin zes á zeven meter -in bepaalde situaties- als redelijk is gehanteerd.
Een bepaalde afstand (plusminus 10 meter) is een richtlijn en geeft in ieder geval wel aan dat het om een redelijk grote in te schatten afstand gaat zodat het meetlint in de gereedschapskist kan blijven.

Andere antwoorden (1)

Als je met "uitritachtige aansluiting" bedoelt dat de ventweg via het trottoir uitmondt op de kruisende weg
(dus als een woonerfuitgang zeg maar), dan moet het verkeer dat uit die uitrit komt jou voorrang verlenen.