wat zijn die zwarte draden die je wel eens op de weg tegenkomt?

Soms zie je wel eens van die zwarte draden op de autoweg liggen. Je komt ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom tegen. Vaak 2 vlak achter elkaar, en soms 1. Weet iemand wat dit voorn draden zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk zijn dat door Rijkswaterstaat gelegde kabels, om de intensiteit van het verkeer te tellen.

Hiermee wordt de snelheid gemeten, door de tijd ie er tussen het rijden over de eerste en daarna de tweede draad zit, wet men de snelheid. Dit Is om na te gaan hoe snel er gemiddeld gereden wordt op een weg.

Met deze draden wordt de verkeersintensiteit gemeten. Soms wordt ook de snelheid gemeten (nooit voor controle, alleen voor statistieken). Als er één draad ligt, kun je alleen het aantal voertuigen meten - de verkeersintensiteit dus. Een personenauto raakt de draad twee keer: één keer met de voorwielen, één keer met de achterwielen. Elke twee pulsen die het meetapparaat krijgt, staan dus voor één auto. Vrachtwagens met meerdere assen tellen dan zwaarder mee - maar dat is eigenlijk ook wel logisch. Als er twee draden liggen, zijn er twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat niet alleen het aantal voertuigen (de verkeersintensiteit) wordt geteld, maar dat ook de snelheid wordt gemeten. Dat wordt gedaan door te meten hoeveel tijd een autoband nodig heeft om van de eerste draad naar de tweede draad te komen. De tweede mogelijkheid is dat lichte en zware voertuigen apart worden geteld. De ene draad is "zwaar" afgesteld en telt alleen de zware voertuigen - auto's en vrachtauto's. De andere draad is licht afgesteld en telt alle voertuigen - naast auto's en vrachtauto's ook fietsers en bromfietsers. Door nu beide meetwaarden van elkaar af te trekken, weet je hoeveel (brom)fietsers over de meetdraden zijn gereden.

Zoals al aangegeven in de bovenstaande antwoorden wordt hiermee de verkeersintensiteit gemeten. De kabels zijn eigenlijk rubber slangen, door de druk van wielen zal de lucht samengeperst worden en aan het uiteinde van de slang in het grijze kastje wordt dan een eenvoudig mechanisch tellertje door een soort van blaasbalgje bediend. Op een weg waar in twee richtingen gereden wordt gebruikt men ook twee kabels om de telling voor twee richtingen apart te doen. Eén van de kabels loopt dan maar tot de helft van de weg, als men nu de telling van de korte slang aftrekt van de telling die de lange slang heeft gemeten dan weet men hoeveel verkeer er in beide richtingen apart langsgekomen is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100