Waarom kan je in Nederland het tankpistool niet vastzetten als je tankt en in andere landen wel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
21.9K

Het beste antwoord

Simpel omdat het verboden is.

Vastgesteld in PSG 28 (Publicatie Gevaarlijke Stoffen) artikel 9.6.1.3 van het VROM (zie tweede alinea en gelijk antwoord op de opmerking dat het bij vrachtwagens wel mag) en die luidt:
-----------------------------
9.6.1.3 Vulpistool met automatische afslag.
De afleverinstallatie moet zodanig zijn ingericht, dat slechts gedurende een daartoe strekkende opzettelijke bediening van de vulafsluiter vloeistof kan worden afgeleverd. Een automatisch afslagmechanisme moet zijn aangebracht waarmee de vulafsluiter wordt gesloten als de tank waaraan wordt afgeleverd, vrijwel
is gevuld. Het afslagmechanisme moet tevens in werking treden bij een lichte schok, bijv. ten gevolge van vallen.

De greep van het vulpistool van een door het publiek
bedienbare afleverinstallatie mag niet zijn voorzien van een vastzetinrichting. Het vulpistool van een z.g. "high speed" dieselafleverinstallatie (afleverdebiet meer dan 60 l/min) die b.v bestemd is voor de aflevering aan vrachtwagens en autobussen, mag echter wèl van een vastzetinrichting zijn voorzien.
-----------------------------------------

En om even verder te gaan met de betutteling: Ook zelf een pinnetje erin zetten mag ook niet:

-----------------------------------------
9.6.1.4 Verbod op vastzetten vulpistool
De greep van een vulpistool, dat niet is voorzien van een
vastzetinrichting, mag niet in geopende stand worden
vastgezet."
--------------------------------------------

Lees voor de rest hem ook maar eens door, dan zie je weer eens wat Nederland een land van regeltjes is. Om moe van te worden. Maar goed, dat is een andere discussie.

Er zijn nog wel steeds pompinrichtingen die dit mechanisme nog wel gebruiken. De milieupolitie heeft wel eens een steekproef gedaan, oa in Midden en West Brabant en heeft toentertijd 9 tankstations gevonden waarbij het vastzetten nog mogelijk was. Er zijn echter (gelukkig) alleen maar waarschuwingen gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier leer ik weer wat! (ook daar zijn weer betuttelende regeltjes)
Gelukkig zijn de vulpistolen nog steeds voorzien van de gaatjes waar mijn zelf mee gebrachte pennetje in past.
Geen milieupolitie heeft prioriteit om mij hierop te betrappen, dus ik maak gebruik van de voorziening die in veel buitenlanden ook het tanken makkelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt groot gelijk koosknip! Sterker nog, ik vind het een goede tip en ga er ook maar eens gebruik van maken.

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is dat een veiligheidsmaatregel, het mag alleen in tankstations met bediening maar die zie je haast niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een reden van het waarom heb ik niet, wellicht vindt men het onveilig omdat het tankpistool uit de vulopening zou kunnen schieten, waarna de brandstof vrij uit kan lopen.

Zelf rijdt ik vrachtwagen en bij de tankpistolen van de vrachtwagendiesel is meestal het pennetje voor het vastzetten wel aanwezig.

Voor gebruik bij mijn personenauto heb ik een stukje stevig ijzerdraad met een oogje aan mijn sleutelhanger hangen, dat kan ik dan door de gaatjes van het tankpistool steken zodat de vergrendeling wél werkt.

Doordat de vergrendeling aan het zelf geknutselde pennetje hangt blijft het pennetje op z'n plaats en valt mijn sleutelhanger met autosleutels niet tijdens het tanken op de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel een goede tip en nuttige info, maar helaas geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei oei Koosnip! Dan ben je zwaar in overtreding met jouw pennetje! :-)
Zie mijn reactie hieronder haha! Overigens wel crea en ik denk dat ik in de toekomst ook die overtreding ga begaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet wat jullie moeilijk doen met pennetjes,
ik stop gewoon mijn tankdop tussen de greep, dat werkt bij elke pomp.
intussen kan je fijn je ramen even schoonvegen e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heb ik ook gedaan, maar van mijn huidige auto past de dop niet, vandaar heb ik nu dat pennetje.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ja bananenman dat doe ik ook altijd. Super handig!
Het is gedaan om de zuinigheid van de Nederlander.

Met een gemiddelde tankinhoud van 35 a 45 liter is de tank zo vol.
Er zijn automobilisten die bv voor een tientje tanken, en dan zet je hem niet vast als je maar een tientje op zak hebt.
Een vulpistool wat is vastgezet sluit af als het op de grond valt.
Bij vrachtwagens met een beduidend grotere tankinhoud (bv 2 x 1000 liter) is het zelfs wenselijk om het mechanisme van het vulpistool vast te kunnen zetten.

Het zelf vastzetten van het mechanisme is niet toegestaan.

Ook kan de afgiftesnelheid verhoogd worden voor de vrachtwagens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzinverhaal als je een tientje ter beschikking hebt kan je hem toch gewoon niet vastzetten(zoals dat overal in het buitenland ook kan)? Daarna zeg je het zelf vastzetten is niet toegestaan, als je nu verder nadenkt zou dat toch betekenen dat het een veiligheidsmaatregel is, anders zou het betekenen dat een persoon zelf niet ongecontroleerd zijn tank vol zou mogen tanken vanwege financiele redenen, echt vreemd allemaal zo.
omdat het van de wetgever niet toegestaan word in verband met veiligheid en milieu wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt dus al niet, want er kan wel op die manier getankt worden in ned.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is je bron oribatei? Ik wil dit wel eens lezen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wiccalife, zie mijn reactie hieronder. Weet je ook gelijk waarom je man het wel kan. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron ,zie het antwoord van 174