Zit er in een F1 wagen en koppeling of is het semi-automatisch zonder koppeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
21.1K

Antwoorden (2)

Ze hebben flippers aan het stuurwiel, en geen koppelingspedaal dus semi automatisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
double clutch bij schakelen is tussengas geven wat vroeger bij vrachtauto,s normaal was.
In eerste versnelling optrekken daarnaar koppeling intrappen pook tot neutraal hoeveelheid gas geven afhankelijk van motortoerental koppeling weer intrappen en doorschakelen.
double clutchen was nodig omdat bak geen'synchromeshringen had.
Ja, er zit een "double clutch" in.
Niet dat ze hem gebruiken tijdens het racen, maar WEL tijdens de start...

Op de startlijn, kunnen ze doormiddel van flippers de koppeling bedienen.
Door de allebei te activeren, is het net als in een straat auto dat hij vrij kan lopen... maar toch in de versnelling staat.
Ze hebben 1 voet op de rem (links) en 1 op het gas (rechts)

Zodra de lichten aftellen, laten ze 1 koppeling los, waardoor een een beperkte hoeveelheid vermogen op de wielen komt te staan.. zodra de lichten uitgaan is het de kunst de 2e koppeling los te laten (met de hand) de linkervoet van de rem te halen, en met de rechtervoet gas te geven, en dan meteen als ie rolt zo snel mogelijk wegwezen en op schakelen.

Dit is een heel complex systeem, en daarom doen ze ook van poref starts, juist omdat dit een moeilijke procedure is.

Auto zijn uitgerust met "anti stall" dit houdt in dat als ze de koppeling te snel los laten de auto probeert het vermogen weg te nemen waardoor hij blijft lopen.. zoals je weet heet een F1 wagen geen startmotor, valt ie uit is het einde race....
soms zie je auto's stotteren op de startlijn.. dit is omdat de antistall zorgt dat ie weg kan komen als de start procedure mis gaat....

Toegevoegd na 1 minuut:
Schakelen tijdens de race gebeurt semi automatisch.. de bak regelt de wisseling van versnelling, maar de coureur geeft door middel van de flippers aan wanneer... ook dan wordt er een koppeling gebruikt, maar niet door de coureur.. dit wordt automatisch geregeld in de versnellingsbak

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie op de foto, links en rechts de bediening van de 2 koppelingen op een ferrari stuur