Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn nu precies de 'privileges' van een invalidenparkeerkaart?

Goedenavond.

Binnenkort krijg ik voor eventjes een invalidenparkeerkaart voor mijn auto. Ik heb al rondgekeken op het internet maar ik word niet veel wijzer van de 'privileges' die men geniet bij het bezitten van zo'n kaart. Is er hier iemand die mij die kan uitleggen? Ik weet al dat ik met het bezit van zo'n kaart mag parkeren op invalidenparkeerplaatsen. Maar klopt het nou ook dat parkeren op veel plekken, of misschien zelfs overal, gratis is? Of moet ik wel gewoon (naast het geld voor de kaart zelf) parkeergeld betalen waar dat van toepassing is? En hoe zit dat in een parkeergarage?
Ik heb ook gehoord dat sommige privileges regiogebonden zijn. In dit geval heb ik het dan over de regio Amsterdam.
Alvast zeer veel dank voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
956

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Met de ipk mag je in een woonerf buiten de vakken parkeren voor de duur van 3 uren. Zorg er wel voor dat je ook je tijdschijf neerlegt. Verder bepaald iedere gemeente zelf wat de regels zijn voor het parkeren met een ipk en dit verschilt enorm tussen de diverse gemeenten. In Amsterdam kan je bij cition een electronische kaart aanvragen, Daniël Goedkoopstraat 9, deze werkt direct. Dan hoef ke je kaart niet meer achter de voorruit te leggen maar mag je overal parkeren behalve in vergunningengebied. Op officiele invalidenparkeerplaatsen dien je nog wel je ipk neer te leggen. De electronische kaart is gratis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt met een invalidenparkeerkaart gratis parkeren op parkeerplaatsen die voor invaliden bedoeld zijn.
Voor parkeren op een normale Parkeerplaats kunt u om gratis te parkeren een dagkaart halen of telefonisch bestellen bij de service punten van Stadstoezicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor dit is niet stom, en misschien hebben anderen ook baat bij deze vraag/antwoord ;-)
Kijk eens voor de regels per gemeente op www.gehandicaptenparkeerkaart.nl
Kijk ook eens voor plaatsen op www.gehandicaptenparkeerplaatsen.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding