Moet je voor elke scooter/ bromfiets on nederland tegenwoordig een rijbewijs hebben ongeacht of je nou 18 of 42 bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Voor wie is het bromfiets examen ingevoerd ?
Voor iedereen die vanaf 1 Maart 2010 16 jaar of ouder is en nog niet in het bezit is van een ander rijbewijs. Die moet dus een rijbewijs halen voor een scooter of bromfiets
13 jaar geleden
Ja, de tijd dat je een certificaat als oudere zo kon ophalen bij het postkantoor is voorbij.

Overigens: als je rijbewijs B hebt, heb je automatisch ook rijbewijs AM. Ook als je papiertje ouder is en het er dus nog niet op staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moest een theorie-examen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen afleggen om een bromfietscertificaat te kunnen verkrijgen.

Personen die vóór deze datum geboren waren, hoefden geen examen af te leggen en konden een certificaat aanvragen bij het postkantoor of een vestiging van het CBR.
Wanneer men in het bezit was van een rijbewijs hoefde men
geen apart bromfietscertificaat te hebben.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brommercertificaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo was de situatie toen er nog zoiets als een bromfietscertificaat was. Je citaat zegt helemaal niets over de situatie nu, nu er geen certificaat, maar een bromfietsrijbewijs is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb de oude situatie geschetst. Ik had ook nog deze link gevonden http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=168415 maar verzuimd erbij te zetten. Maar er is wezenijk eigenlijk niets veranderd. Het heeft enkel een andere naam gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is juist wel van alles veranderd! Voor het certificaat hoefde je alleen een theorie-examen te halen, en als je vóór 1980 was geboren, hoefde zelfs dat niet. Voor het rijbewijs moet je theorie- en praktijkexamen doen. Er is nog een overgangsperiode geweest dat het certificaat voor een rijbewijs omgeruild kon worden, maar die is al een paar jaar voorbij. Nu moet iedereen die geen rijbewijs heeft, eerst die examens halen. Ook mensen die voor 1980 geboren zijn.