Caravan laden.

Ik heb een caravan gekocht die leeg 1090 weegt en me auto mag 1300 trekken. Maar nu het probleem, de caravan heeft een mover en airco. Dat is al 100 kilo aan gewicht. Nu kan ik dus bijna niks meer in de caravan laden. Mijn vraag is is het erg als ik meer als 1300 kg ga trekken ??? Snap wel dat ik geen 100 ga halen dan maar is het wel haalbaar zo in Spanje aan te komen ??

Gr. Sander

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Antwoorden (6)

Nee niet doen ,als ze je aanhouden kun je je caravan laten staan en als je een ongeluk maakt ben je niet verzekerd.

Toegevoegd na 39 seconden:
Zet een skibox op je auto daar kun je ook al veel mee in vervoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het type auto kun je ook daar vaak maar maximaal 100 kg kwijt, in zo'n skibox. Ook niet bijster veel dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pak eens 100 kilo kleren dan ,dat is voldoende voor 2 maanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleding wel ja, maar als het gaat om de benodigdheden van een caravan + kleding dan heb je een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ik met je eens maar je moet eerst kijken hoeveel je auto mag trekken alleer je een caravan aanschaft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, bij ons op het werk ook continu het probleem. Niet zo zeer met caravans, maar met bussen en de inrichting/inhoud. Een bedrijf wat zich specialiseert in bliksembeveiliging. Wat dat betreft is het beter om de auto te kiezen naar aanleiding van je caravan, dan een caravan te kiezen naar aanleiding van je auto.
In principe moet je je houden aan het maximale gewicht wat de auto mag trekken.
Als je je aan de adviezen van de ANWB houd kun je tegenwoordig alleen met een vouwwagen op vakantie.

De situatie die jij schets geeft het volgende beeld.
je auto mag 1300 kg. trekken.
je kunt de kogeldruk (meestal 75kg.) ook benutten dus mag je caravan 1375 kg. wegen.
Dan houd je 385 kg. over minus de mover/accu en airco (100kg.) dus resteert er een laadvermogen van 285 kg.

Er wordt voor overbelading tot 10% niet bekeurt (in belgie ligt dat wat lager maar ja daar ben je zo doorheen)
Dus je zou een caravan kunnen trekken tot 1430 kg. + kogeldruk.
Let wel op er wordt tegenwoordig ook gekeken naar het maximum totaaltreingewicht van de combinatie!

Het grote verschil zit natuurlijk in wat voor caravan, zit er een as onder tot 1300 kg. of is dezelfde caravan ook te koop met totaalgewicht van 1400 kg. ? dan zit er vaak al een 1400 kg. as onder.

En dan de auto, sommige mogen om redenen die wij niet weten heel weinig trekken ten opzichte van bijv. dezelfde auto van een ander merk of zelfs met een iets andere motor. Andere juist weer heel veel.

Kortom voor je eigen veiligheid houd je aan de maximum gewichten.
Wil je meer trekken dan zijn er wat marges om te "smokkelen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezint eer ge begint!
Als je een caravan koopt doe je er verstandig aan om eerst te kijken wat je auto mag trekken. Auto en caravan moeten bij elkaar passen. Je had in jouw geval beter een lichtere (kleinere) caravan kunnen kopen. Of nu een auto kopen met meer trekvermogen.
Maar nu je em hebt, wat tips.
Ik zou je adviseren je caravan eens op een weegbrug te zetten, dan weet je wat ie werkelijk weegt.
Misschien valt het nog mee.
Belaadt de caravan nooit meer dan het toegestane gewicht. Het risico dat je combinatie uit balans gaat en gaat slingeren is erg groot. Bovendien heb je kans dat je van de weg gehaald wordt door de politie en een fikse boete krijgt.
Let op het juiste laden van caravan. Zware spullen op of in de buurt van de as. Houdt je kogeldruk goed in de gaten, zoals hierboven ook al staat.
Door spullen naar voren, of juist naar achteren te verplaatsen kun je de kogeldruk beinvloeden.
De zwaarste spullen zoals voortent en meubilair, in de auto vervoeren.
Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gasflessen, aardappelen, kratten bier en blikkenconserven in de auto. Weinig water meenemn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je aanvulling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja goed idee doe de gasflessen in de auto lekker veilig :-( Natuurlijk moet ook de auto beladen worden maar ook daar moet je het goed verdelen dus 4 personen erin en een kofferbak vol zware spullen en de meeste auto's liggen "op hun reet" waardoor de wegligging van de combinatie alleen maar slechter wordt. Beter een (iets) te zware maar goed beladen caravan dan een slecht beladen combinatie die qua gewichten niet overbeladen is.
Ik begrijp dat je auto het best wel aankan.. ik heb ook pas deze situatie gehad en gelukkig kon de caravan bij het RDW terug worden gekeurd naar een lager laadvermogen, maar daar heb jij nu niks aan denk ik.
Laad al je spullen in je auto (in gemakkelijke kratten) zodat je het gewicht zoveel mogelijk bespaard wat nog in de caravan kan.
Neem geen risico, want de boete is niet mis, ook al denk je zelf best dat het kan.
Ik wil overigens niet zeuren, maar en mover heb je echt niet nodig bij een caravan van dat gewicht.. tenzij je misschien een handicap hebt (daar kan ik natuurlijk niet over oordelen!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een mover en airco zou ik ook zonde
vinden van het gewicht.
Voor die 100 kilo kun je een hoop spullen meenemen. +
Wat de auto mag trekken is 1 ding.
Wat je auto (leeg) weegt een tweede.
Een relatief lichte auto (lichter dan die 1300) welke 1300 kg mag trekken moet je zeker geen zwaardere aanhangwagen achter hangen. Het weggedrag wordt dan onstabiel.
Heb je een zware auto (1600 kg of meer) dan zal mi daar iets minder problemen mee krijgen.
Het is voordelig, ook voor de wegligging, om een zwaardere auto te hebben dus ook al om die reden de zware spullen zoveel mogelijk in de auto laden. Liefst zover mogelijk voorin om de achteras niet te overbelasten...de kogeldruk komt ook al op je achteras.
Strafbaar blijft overbelading overigens wel.

Je schrijft niet wat het maximum toelaatbaar gewicht van je caravan is, alleen maar het maximum van je auto. Als dat meer is dan het ledig gewicht van de auto moet je OOK over het juiste rijbewijs beschikken, BE. Zo niet dan rij je zonder geldig rijbewijs met heel vervelende gevolgen als je betrokken raakt bij een ongeval. (Een ander noemde al de mogelijkheid om de caravan naar benden te laten herkeuren bij de RDW tot 1300 kg...)
BE is ook noodzakelijk als het toelaatbaar totaal gewicht van caravan plus maximaal belading van de auto boven de 3500kg uitkomt.

ps Ik zou zelf nooit met zwaardere belading gaan rijden dan toegestaan...heb wel makkelijk praten met een trekauto die 2 ton mag trekken.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, een extra gedachte: Heb je ruimte in je auto om daar die mover in te laden? Dan kan lichte maar veel ruimte innemende lading naar de caravan. En laat vooral de watertank leeg bij het rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel internetsite's waar je veel van af kunt halen.
www.camper en kamperen.nl .Anders maar even googgelen. Maar doe niet stom en ga overbeladen.
Je kunt ook even kijken op www.campinglive.nl en www.autowereld.nl. En mocht je er helemaal niet uitkomen,wat dacht je van de ANWB. Stel je vraag goed en je krijgt geheid een goed antwoord terug.