Is wetgeving collectief vervoer WMO te onduidelijk of rechtvaardig?

Het gaat om een vraag voor familie van mij.
Doel scootmobiel: minder geïsoleerd en vooral in huis moeten leven, zelfstandig naar winkels kunnen etc.
Belangrijkste is vanuit Zuidlaren zijn vrienden/familie in Groningen te kunnen bezoeken, in deze stad van a-b kunnen (bezoek aan Ikea bv), dus "vrijheid en beter sociaal leven". Onmogelijk?!

Vervoer WMO komt voort uit http://www.vmnn.nl/index.php?id=12 Regeling voor WMO-geïndiceerden:
Regiotaxi is vervoer voor iedereen. Daarom is Regiotaxi zo opgezet dat deze volledig toegankelijk is voor mensen met een mobiliteits-beperking, OOK wanneer zij een (elektrische) rolstoel gebruiken of hun SCOOTMOBIEL of rollator mee willen nemen.

Verderop:
http://85.17.160.156/Docs/internet_nl/Zorg%20en%20Welzijn/WMO/Ontwerpbestek_gecombineerdeaanbesteding.pdf staat: onder art. 1.6.6 (zie plaatje)
- volgens WMO- loket valt Zuidlaren (gem. Tynaarlo) buiten deze regeling.
-Website zelf zou verder niet een ‘wettelijk aanspreekpunt’ zijn voor de gehele uitvoering en verantwoordelijk.
- Bellen met regiotax zelf leverde niet op; ze zijn uitvoerend orgaan, vervoer rolstoelbus kan, maar dan gewone taxi-tarief
- klacht indienen bij Regiotax bleek zinloos, omdat dit voor klachten van HUN vervoer en over evt medewerkers is.

De vragen verder hierover zet ik onder reactie, ivm grens van 2500 tekens ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat gemeenten zelfstandig zijn in het bepalen van de regels binnen de Wmo raad ik u aan kontakt op te nemen met het Wmo-adviesorgaan van de gemeente Tynaarlo. H. Zuidema, voorz. Wmo-raden Velsen en Beverwijk

De WMO wordt uitgevoerd door de gemeente. Deze stelt vast wat de inkomsten grenzen zijn en wanneer iemand wel of niet binnen deze regels valt

Helaas interpreteren gemeenten de regels allemaal zo het hen uit komt. Een van de regels schijnt te zijn, dat alles wat er van de WMO kas overblijft, de gemeente kan besteden aan algemene middelen. Daarom zijn sommige gemeenten buitengewoon karig , streng en onredelijk mbt. WMO voorzieningen. Voor sommige mensen die van gemeente veranderen is dit enorm schikken (eerder verleende toewijzingen werden in de nieuwe gemeente niet vergoed) maar soms valt het dubbeltje de goede kant op en krijg je bij verhuizing een warm bad van voorzieningen die de vorige gemeente NIET verstrekte!!

Helaas interpreteren mensen de regels allemaal zo het hen uit komt. Ik maak al vele jaren gebruik van het WMO. Als iets anders gaat dan ikzelf het bedacht had, leggen de WMO medewerkers het uit hoe het wel aalmeel in elkaar zit. Ik heb al meer dan 10 jaren een scootmobiel. Deze week krijg ik na een bezoek van een WMO medewerker een badstoeltje onder de douche, hij vond de tuinstoel die ik gebruik, niet goed. De middelen voor een leefbaar leven kan je krijgen als je aan de normen voldoet die nodig zijn voor de aanvraag. Voor een regiotaxi bel je een centraal nummer. Die zorgt dat de taxi bijna altijd op tijd voor de deur staat. Je reist dan tegen gereduceerd tarief. Andere mensen mogen ook met de regio taxi rijden. goedkoper dan in een gewone taxi, maar duurder dan degene die er een speciaal vervoer pasje voor hebben. Deze mensen kunnen ook Valiestaxi bestellen voor langere afstanden, meer dan 6 zones dus.

Helaas interpreteren mensen de regels allemaal zo het hen uit komt. Ik maak al vele jaren gebruik van het WMO. Als iets anders gaat dan ikzelf het bedacht had, leggen de WMO medewerkers het uit hoe het wel allemaal in elkaar zit. Ik heb al meer dan 10 jaren een scootmobiel. Deze week krijg ik na een bezoek van een WMO medewerker een badstoeltje voor onder de douche, hij vond de tuinstoel die ik gebruik, niet goed. De middelen voor een leefbaar leven kan je krijgen als je aan de normen voldoet die nodig zijn voor de aanvraag. Voor een regiotaxi bel je een centraal nummer(09008654). Die zorgt dat de taxi bijna altijd op tijd voor de deur staat. Je reist dan tegen gereduceerd tarief. Andere mensen mogen ook met de regio taxi rijden. goedkoper dan in een gewone taxi, maar duurder dan degene die er een speciaal vervoer pasje voor hebben. Deze mensen kunnen ook Valiestaxi bestellen voor langere afstanden, meer dan 6 zones dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100