Hoe kom je het snelst en het best over een jetlag heen ?

Meteen gaan slapen of juist zo lang mogelijk wakker blijven, energiedrankjes drinken, je gemak houden of juist niet.
Is het nog van belang of je met de tijd mee of tegen de klok in reist qua jetlag-gevoel ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.7K
KarinH
8 maanden geleden
Dit is niet echt een remedie, maar mensen boven de 50 jaar hebben een grotere kans op een jetlag en ervaren meer last ervan. Bron: https://www.namcp.org/sleepdisorders/html/disorders/jetlag/epidemiology.html

Het beste antwoord

Klinkt stom misschien maar wat goed helpt is in het vliegtuig of niets te eten en dan pas op plaats van bestemming op het tijdstip te eten dat daar normaal is of in het vliegtuig een lichte maaltijd nuttigen en dat ook al ingecalculeerd op de tijden van de plaats van bestemming.

Verder helpt het om voor de reis 4 dagen eerder ingeval van reizen naar het westen twee uur later naar bed te gaan dan normaal en twee uur later op te staan dan normaal..oostwaarts geldt het omgekeerde.

Verder voldoende water drinken en geen koffie, energie drankjes of alchohol nuttigen.. Zit je tijd uit qua slapen..hier bedoel ik mee dat als je bijvoorbeeld terugkeert in Nederland vanuit Amerika om 9 uur sochtends ..probeer dan de nacht die je hebt in het vliegtuig te slapen maar ga in Nederland pas savond op normale tijd naar bed...mocht je om 2 uur snachts thuiskomen in Nederland ga dan naar bed maar sta op normale tijd op dus slaap niet uit..nuttig ook meteen weer het ontbijt lunch en avondmaaltijd op normale tijden...ook al heb je voor je gevoel nog net in het vliegtuig gegeten of geen honger.

Meer tips heb ik niet :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat mij het beste helpt is zo snel mogelijk in het ritme van het land waar je dan bent komen.
Kortom: Kom je daar aan om 14.00 uur, terwijl het waar je vandaan komt 22.00 uur is, gewoon pas naar bed gaan als het in het huidige land ook 22.00 uur is.

Idem voor andersom.
Vaak breng ik de eerste dag in ieder geval grotendeels inactief door, dus veel op de bank voor de TV hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een antwoord uit eigen ervaring.
Met 'de zon mee vliegen', bijv. naar de USA valt reuze mee. Na 1 dag loop je mee in het ritme.
Naar het Oosten is andere koek. Proberen na aankomst in het daglicht te blijven en niet gaan slapen tot de lokale bedtijd. Doe je dat wel, dan duurt de aanpassing langer.
Sommige mensen zweren bij Melatonine, heb dat een keertje geprobeerd zonder dat ik daar voordeel van ondervond.
AWM
14 jaar geleden
Het beste is om te zorgen dat je dag/nacht ritme niet te zeer ontregelt raakt. Dus slapen en rusten als het kan en actief zijn als het moet. De beleving van tegen de klok in of met de klok mee is zeer persoonlijk. Hangt ook met de duur van de vlucht samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben pas in australie geweest, tijdsverschil maar liefst9 uur. Wij kwamen aan in de ochtend, maar hier thuis was het nog de avond er voor! Of wel voor mij bedtijd! Maar dan moet je nog een hele dag. En bij terugkomst net anders om. Probeer veel te slapen in het vliegtuig, dat is allemaal winst. En voor je heen gaat kan je het slapen gaan vast wat aanpassen, rekening houdend met het land waar je heen gaat. Dus eerder of later naar bed. Bij terugkomst heb ik het meest last gehad, wel 4 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verschilt per persoon... naar het oosten vliegen is het grootste drama... qua jetlag.. ik haal meestal de eerste nacht door.. val je vanzelf door vermoeidheid de volgende dag in slaap.. en plan de eerste week niet in en gebruik die om te acclimatiseren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bij mij het best helpt: in het vliegtuig slaap ik, ongeacht de tijd. Een vliegtuig is saai genoeg dat dat meestal wel lukt, al is het maar een beetje soezen.

Dan op de plaats van bestemming: ik zorg dat ik in ieder geval niet overdag slaap. Kom ik overdag aan, dan ben ik als het goed is van het slapen/soezen in het vliegtuig genoeg uitgerust om niet direct te hoeven slapen. Ik zorg er dan voor dat ik zoveel mogelijk daglicht zie om mijn interne klok gelijk te zetten. Kom ik 's avonds aan, dan probeer ik of ik kan slapen, lukt dat niet dan haal ik de nacht door, maar wel op mijn gemak. De volgende dag weer hetzelfde verhaal: niet overdag slapen, zoveel mogelijk daglicht zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel Vitamine-C helpt omgaan met het slaaptekort, en vermindert de jetleg (als ik dat laatst goed heb gelezen althans).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben diverse malen zowel in het westen als in het oosten geweest zonder echte jetlag.
Ik heb het meest problemen met de terugkeer in Nederland.
Het best is idd om gelijk het ritme van het land aan te houden al betekent dit dat je wat langer op moet blijven.
Ook moet je proberen je eetpatroon gelijk aan te passen anders wordt je s'nachts wakker van de honger.