Is er iemand bekend met het fenomeen een zwarte streep voor een vliegtuig?

Samen met mijn vriendin was ik vandaag aan het fietsen en er was geen wolkje aan de hemel te zien. Ik keek omhoog en zag iets wat ik in mijn 36 jarige bestaan nog niet had gezien.

Er vloog een vliegtuig langs en voor het vliegtuig was er een zwarte lijn te zien. Het vliegtuig volgde deze lijn en als je direct naar de lijn keek, was ie minder goed zichtbaar, maar keek je er net onder, dan was het zeer duidelijk aanwezig.

Toen ik met verbazing reageerde en als enige reactie had: "woow" zag mijn vriendin dat ik omhoog keek en nadat zij keek reageerde zij gelijk met: "huh!?! Een zwarte streep, wat is dat!?"

Heeft iemand enig idee wat wij gezien hebben?

Lieve groet.

2 jaar geleden
7.2K
Griffin
2 jaar geleden
Je had even een foto moeten maken.
Antoni
2 jaar geleden
@Anly, weet je zeker dat de streep vóór het vliegtuig was, of heb je je misschien vergist, en was het onderscheid tussen de voorkant en de achterkant niet goed te zien? Als je je hebt vergist tussen de voorkant en de achterkant, is het misschien toch gewoon een contrail geweest, een condensspoor, of een ander soort gebruikelijk spoor achter het vliegtuig.
Anly
2 jaar geleden
Dank jullie wel voor de antwoorden zo ver.
Jaaa...ik was zo verbaasd dat het niet in mij op kwam om een foto te nemen. Maar als ik het goed begrijp is een distrail aanwezig bij (sluier)wolken en is het alsnog nadat een vliegtuig is gepasseerd.
Het was een helder blauwe hemel en @Antoni, na het nog een keer aan mijn vriendin gevraagd te hebben, zei ook zei:"Neeeeeeeee.....het vliegtuig vloog in de richting van de streep" dus we zijn er beiden 100% zeker van.
Superking17
9 maanden geleden
Ik zag de streep net ook maar blijkbaar weet niemand wat het is en het kan niet de witte streep zijn van het vliegtuig zelf want hoe komt die er voor en ver ook

Antwoorden (1)

Dat is de schaduw van de contrail. De contrail is de witte streep van vochtdeeltjes achter het vliegtuig.

Alleen bij een heldere hemel (die toch nog vocht- en stofdeeltjes bevat) en een toevallige stand van de zon kun je dit fenomeen zien. De contrail van het vliegtuig zie je als witte streep. Die streep blokkeert het zonlicht. Zou er meer bewolking zijn, dan is het zonlicht al ergens door een wolk verstoord voordat het de schaduwlijn kan vormen.

Als de zon precies in de richting schijnt zodat de schaduw voor het vliegtuig valt, lijkt er een donkere streep voor het vliegtuig te zijn. In werkelijkheid is dit een schaduwlijn in de lucht, tussen de kijker en het vliegtuig in. Als de zon uit een andere hoek schijnt, kun je die schaduw ook onder de contrail zien.