Waarom zie je geen zeppelins meer in de lucht?

En dan bedoel ik niet omdat ze niet efficient zijn, hindenburg ongeluk, onhandig, langzaam, etc. maar omdat ik vroeger toen ik buiten speelde wel eens een zeppelin zag (in mijn herinnering soms blauw met gele letters) maar de afgelopen 10(?) jaar heb ik dat helemaal niet meer gezien, niet één. Hoe komt dit? En weet iemand misschien waar die zeppelin van was?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
6.7K
Antoni
2 jaar geleden
Voor de Hindenburg werd waterstof gebruikt, zeer brandbaar. Voor moderne zeppelins wordt helium gebruikt, dat niet brandbaar is. Mogelijk is de zeppelin die jij kent van Goodyear. Die was blauw met gele letters. Sinds kort wordt er (na 14 jaar) weer mee gevlogen zie ik zojuist, op 1 juli 2021, op websites van Vlaamse media.
Griffin
2 jaar geleden
Ik denk dat je het verbeeldt, blauw met gele letters waren vroeger blimps van Goodyear, die hebben volgens mij nooit boven Nederland gevlogen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik denk niet dat het die van goodyear was, volgens mij was de zeppelin die ik zag volledig blauw en dan met gele letters erop, misschien 5 letters ofzo. Die van goodyear is ook met wit

Antwoorden (3)

Ze zijn er nog wel maar dan moet je naar Zuid Duitsland, Friedrichshafen.
Ook nog vele zeppelins musea zijn daar te vinden.
Je kunt daar zelf een rondvlucht maken, een zelfgemaakte foto plaatsen lukt hier nu niet maar bij deze een filmpje van die zeppelin, overigens niet door mij gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=4TcHeh3do2w
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag is: waarom? Daar gaat dit antwoord niet over.
Dat was waarschijnlijk een luchtballon in de vorm van een zeppelin.
Ze zijn gewoon te gevaarlijk om te gebruiken
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Waarom zijn ze dan precies gevaarlijk, volgens jou?
Bordensteker
2 jaar geleden
“Dat was waarschijnlijk een luchtballon in de vorm van een zeppelin.”
In lhet verleden is Goodyear lang actief geweest met meerdere zgn. blimps waarmee ook boven Nederland gevlogen is. Een blimp is een soort langwerpige bestuurbare luchtballon gevuld met onbrandbaar helium.
Toen Goodyear hun blimp vloot uit de vaart nam en overging op de handiger te manoeuvreren eigentijdse “Zeppelin Neuer Technologie” (dus nu met een stijf frame, wederom ontworpen en - in delen - verzonden uit Friedrichshafen, maar gevuld met onbrandbaar helium) zijn zij die moderne uitvoering zelf tóch “Goodyear Blimp” blijven noemen, dat klonk vertrouwd (en vermeed de associatie met de gevaarlijke vooroorlogse Zeppelins).
De essentie van de historie in 8 minuten: https://youtu.be/t2Lqf_Lsx2c https://www.aironline.nl/weblog/2011/05/11/goodyear-blimp-op-vliegveld-hilversum/ https://news.goodyear.eu/go-further-this-summer-goodyear-blimp-2021-tour-revealed/ https://youtu.be/vaWE3iyJbrY
Vanwege de grote kwetsbaarheid zijn er tegenwoordig niet of nauwelijks zeppelins.
Een zeppelin (luchtschip) is in feite een bestuurbare luchtballon. Met zeppelins zijn in de periode tot 1937 vele ongelukken gebeurd, met name doordat de grote gevaarten bij sterke wind op en bij de grond onhandelbaar waren. En ook omdat het vaak voor de vulling gebruikte waterstofgas zeer brandbaar was.
Daarom werd in 1937 (na het neerstorten van de Hindenburg) besloten dat het brandbare waterstofgas werd vervangen door het onbrandbare helium. Helium kon alleen in grote hoeveelheden worden geleverd door de VS. Duitsland zou de belangrijkste afnemer zijn en de VS waren niet overtuigd van uitsluitend vredelievende toepassingen. Dat betekende het einde van de zeppelins.
Mini-zeppelins (blimp genoemd), gevuld met helium, worden na de Tweede Wereldoorlog gebruikt voor het maken van rondvluchten en voor luchtreclame.
Bron: Winkler Prins encyclopedie