Moet mijn vaper in mijn handbagage of in mijn valies als ik reis met het vliegtuig?

Ik ben 17 en zou naar Lissabon ( Portugal ) gaan maar weet niet goed of ik mijn vaper / e -cigarette in mijn handbagage of in mijn valies moet steken, zou niet graag willen dat hij afgepakt wordt aan de douane.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.8K
Amadea
4 jaar geleden
Hoe kom je dan aan een vaper als je onder de 18 bent? Niemand mag die aan jou verkopen....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien heeft @arsvz de vapir voor zijn verjaardag gekregen van opa of oma, zou zo maar kunnen.
Net zoals je in het openbaar mag roken als minderjarige, zo mag je ook in het openbaar een e-sigaret roken of dampen. Kopen mag net als andere tabakswaren niet, maar men moet de situatie niet verwarren zoals die voor alcohol geldt waar zowel kopen als bezitten onder de 18 verboden is. Let op de landelijke regels, die kunnen verschillen in vergelijk met Nederland
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vermoed dat de vragenstelster woonachtig is in Vlaanderen. Daar gelden dezelfde regels als in Nederland. Verkoop van vaper/e-cigaretten aan jongeren beneden de 18jaar is verboden, roken door minderjarigen is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@amedea @JoanDArc Klopt inderdaad ik heb deze vaper niet zelf gekocht, ik heb deze gekregen van mn vriend. Maar zoals er wordt gezegt er mogen ook geen sigerreten of alcohol verkocht worden onder 16/18 jaar maar daar wordt bijna niet naar gekeken. Ik rookte sigaretten sinds mn 14de en kon deze gewoon zelf gaan kopen zonder dat ze men leeftijd vroegen, voor mijn vaper is dit hetzelfde ik heb hem niet zelf gekocht maar mijn vulling kan ik perfect zelf gaan kopen.

Antwoorden (2)

Je mag je vaper niet meenemen in je handbagage. Dat heeft te maken met het feit dat je in een vliegtuig niet mag roken, en ook geen vaper mag gebruiken. Bij het gebruik zouden de rookdetectors in het vliegtuig af kunnen gaan. Opladen in het vliegtuig mag ook niet. Maar als je hem niet in je handbagage mag hebben kan je hem ook niet in het vliegtuig opladen.
Als je je vaper meer wilt nemen, moet dat dus in het ruim. Op de site van vapetech.nl staan nog wat handige tips hoe je dat het beste kunt doen.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
dit staat in je link @Annboo8146
Het is geen probleem om je vape mee te nemen in de handbagage, uiteraard is het ten strengste verboden om dit te doen omdat je dan stiekem in het vliegtuig even een hijs kunt nemen.
Pieterke
4 jaar geleden
@ AnnBoo8146: Deze zinnen uit de link vind ik erg tegenstrijdig:
Het is geen probleem om je vape mee te nemen in de handbagage, uiteraard is het ten strengste verboden om dit te doen omdat je dan stiekem in het vliegtuig even een hijs kunt nemen. Dus er staat dat het wordt toegestaan en tegelijkertijd staat er dat het verboden is.
Er staat dat het geen bezwaar is om je vape mee te nemen in je handbagage en tegelijk staat er dat het ten strengste verboden is.
AnnBoo8146
4 jaar geleden
De tekst in de link lijkt wat tegenstrijdig.
Maar ik lees het als volgt: je KUNT je vaper in je handbagage stoppen. Hij past in je tas en het is niet gevaarlijk,
Maar het is verboden om een vaper in je handbagage te stoppen. Het mag niet.
In algemeen, in het dagelijks leven, zijn er heel veel dingen die kunnen, maar die door regelgeving niet zijn toegestaan. Neem een straat met eenrichtingsverkeer. Je kunt er van de verkeerde kant inrijden, er is niets dat je fysiek tegenhoudt. Maar het is niet toegestaan. (Misschien een vreemd voorbeeld, omdat het niets met een vaper te maken heeft).
ronron1212
4 jaar geleden
Sigaretten mogen ook gewoon in de handbagage.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De manier om te schrijven dat de vape in de handbagage mag, verdient niet de schoonheidsprijs.
Je vape meenemen in de handbagage mag (moet zelfs). Trek hieruit niet de conclusie dat het dus ook is toegestaan om stiekum een heis te nemen. Het woord stiekem impliceert al dat het gebruik van de vape in het vliegtuig niet is toegestaan. Het is zelfs ten strengste verboden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@AnnBoo8146, sorry Ann, als je tijdens de vliegreis naar Portugal de vaper mee wilt nemen MOET deze in de handbagage.
De vaper/ elektrische sigaret mag uitsluitend in de handbagage vervoerd worden.Omdat de meeste elektrische sigaretten aangedreven worden door Lithium batterijen, vallen zij onder de categorie “Gevaarlijke Goederen”.
Het is al enkele jaren verboden om e-sigaretten als ruimbagage te vervoeren. Zet de batterijen altijd uit, voordat je gaat vliegen met e-sigaret. Reservebatterijen moeten apart worden verpakt, ter bescherming tegen kortsluiting. Laat ze in de originele verpakking of isoleer de contactpunten door afdekking met plakband. Plaats elke batterij afzonderlijk in een plastic zak of etui en houd ze met plakband bij elkaar, zodat ze niet ten opzichte van elkaar kunnen gaan schuiven. Verpak de batterijen zodanig, dat beschadiging van de batterij bij een val wordt voorkomen.
http://www.stoprokenvandaag.nl/e-sigaret/veilig-vliegen-hoe-vervoer-e-sigaret-vliegtuig/
Dus: E-sigaretten (ook bekend als e-smoker, e-vape, vapen of damper) mogen tijdens de vliegreis uitsluitend (is verplicht) nog worden meegenomen in de handbagage.