Kan een piloot het raampje in de cockpit openen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij calamiteiten, brand of iets kan zelfs een heel cockpit raam er uit worden geduwd. Zodat de piloten zelfs als bv de cabine in brand staat de cockpit met een touw of touwladder kunnen verlaten. Cabine druk en zuurstof (dat kan alleen in een hermetisch afgesloten ruimte) is nodig vanaf 10000 foot.
Kleine vliegtuigen zoals bv een Cessna vliegen veel lager en kunnen in theorie gewoon een raam open doen tijdens het vliegen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze bedoeld tijdens het vliegen denk ik...

Antwoorden (2)

Ja, althans in de meeste vliegtuigen kan dat, ook de grotere vliegtuigen zoals een 737. Dat is voornamelijk om te ontsnappen in noodsituatie.
In nieuwere vliegtuigen kan het soms niet, men heeft dan een andere nooduitgang gemaakt.
==
Het vliegtuig moet vaak wel op de grond staan of iig een bepaalde lage snelheid hebben.
Althans als we het hebben over grote toestellen zoals een Boeings 737.

Bij kleinere vliegtuigen (en dus vaak ook op lagere hoogtes) kan je de raampjes gewoon tijdens het vliegen openen.
https://www.youtube.com/watch?v=yLhTbZ7s9H4
Toegevoegd op 10 oktober 2019 15:08: tekst
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Niet met zekerheid, maar ik vermoed dat dit alleen op de grond kan. Anders kan op hoogte de druk in het vliegtuig wegvallen. Dat levert 'vervelende situaties' op.
tinus1969
4 jaar geleden
Plaatjes bewijzen dit: https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/2/9/1336925.jpg?v=v40
LeonardN
4 jaar geleden
Toegevoegd!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Het vliegtuig moet vaak wel op de grond staan of iig een bepaalde lage snelheid hebben." Als ik ontwerper van een vliegtuig was dan zou ik vooral de luchtdruk zelf gebruiken als vergrendeling. Niet een of ander systeem dat snelheden gaat meten o.i.d. Overigens lijkt iedereen hier bij 'vliegtuigen' meteen aan de grote airliners te denken, maar er zijn zat kleine vliegtuigen waarbij ramen of zelfs hele deuren gewoon in midflight open kunnen. Utralights hebben zelfs helemaal géén ramen ! (Grappig genoeg kun je die dan dus ook niet open zetten. ;-p)
LeonardN
4 jaar geleden
@Oze
Luchtdruk kan juist nog vrij hetzelfde zijn bij opstijgen/dalen, terwijl snelheid al snel ergens bovenuit komt.
De vraag doelt uiteraard op het tijdens het vliegen al of niet kunnen openen.
Bij een serie trainingsvluchten vanaf Malta in december 2006 is een keer een duidelijke foto gemaakt van het tijdens het loskomen geopende ‘schuifraam’ van een Boeing 757 van Condor. Zie de afbeelding onderaan dit antwoord.

In de lucht kun je het ‘schuifraam’ alleen open krijgen als de luchtdruk binnen gelijk is gemaakt aan de luchtdruk buiten. De op grotere hoogte normaal in het vliegtuig aanwezige overdruk houdt het raam namelijk strak in de sponning gedrukt. Net zoals bij de meeste cabinedeuren (uitgevoerd als ‘plug doors’).
Bij een aantal vliegtuigtypen is het tijdens de vlucht drukloos maken van het vliegtuig en dan openen van een cockpitzijraam een onderdeel van de ‘smoke removal’ procedure.

Hier een Boeing training video over het sluiten van een (over het hoofd gezien) niet-vergrendeld cockpitraam: https://youtu.be/dEMcD-RWA9A met alle bijzonderheden die je maar zou willen weten.

Overigens hadden de allereerste verkeersvliegtuigen al snel een gesloten cabine voor de passagiers maar zat de piloot toen net als een koetsier nog in een open cockpit!
.
Rechtermuisklik op de afbeelding en dan klikken op 'Afbeelding bekijken' opent hem in groot formaat.
Toegevoegd op 09 oktober 2019 17:03: tekst
Plaatje bij antwoord
Bordensteker
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Als verduidelijking na de inmiddels verdwenen reactie van @LeonardN: 1. Waarom doelt de vraag volgens mij vooral op het tijdens de vlucht al of niet kunnen openen? wel: omdat een cockpitraam dat überhaupt open kan, uiteráárd door de piloot geopend kan worden. Het bijzondere zit hem in het feit dat het ook tijdens de vlucht kan, mits de cabinedruk voordien afgelaten is. 2. Was de tweede alinea van mijn antwoord toch nog niet duidelijk? Ja, het kan, mits de cabinedruk afgelaten is (er moet geen ‘overdruk’ op het raam staan, anders krijg je het niet open). En voor bepaalde ‘smoke removal’ procedures moet het bij veel vliegtuigtypen ook in de lucht kunnen.
LeonardN
4 jaar geleden
"In de lucht kun je het ‘schuifraam’ alleen open krijgen als de luchtdruk binnen gelijk is gemaakt aan de luchtdruk buiten." Hoe verklaar je dan dit filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=yLhTbZ7s9H4
Is het niet gewoon zo dat op lagere vlieghoogtes er niet voldoende luchtdrukverschil is om het onmogelijk te maken een raampje te openen?
Bordensteker
4 jaar geleden
Dat filmpje is opgenomen in een klein vliegtuig (Cessna Centurion) zonder drukcabine. Of je daar nou hoog of laag mee vliegt, de luchtdruk binnen is altijd gelijk aan die buiten het vliegtuig. Het enige verschil kan ontstaan door de luchttoevoer (ventilatie) anders in te stellen. Je ziet ook dat de piloot zonder moeite het kleine klapraampje opent en het wordt ook niet krachtig dichtgezogen. De man met de telefoon heeft die niet zo stevig vast als de piloot het raampje vast had, en hij laat de telefoon (die bijna even groot is als het raampje) waarschijnlijk ook even in de luchtstroom buiten het vliegtuig komen. De zeer krachtige propellerwind doet dan de rest.
Ook stoten tegen de rand van de raamopening kan je vingers even grip laten verliezen. Op lage vlieghoogtes is het luchtdrukverschil binnen-buiten ook bij een Boeing 737 inderdaad klein – maar het oppervlak van een zijraam van een 737 cockpit is dan weer wel zo groot dat je toch echt eerst alle overdruk moet aflaten.
Bordensteker
4 jaar geleden
Het is een Cessna 210 Centurion omdat de vleugelstijl ontbreekt. De meeste eenmotorige Cessna’s hebben een ‘verstijvingsbalk’ (strut) die de vleugel afsteunt (cq waar het vliegtuig in de lucht mede aan hangt). Maar de 177 Cardinal en de meeste versies van de 210 Centurion hebben een ‘vrijdragende’ (cantilever) vleugel. Een Cardinal heeft een schuin lopende achterrand van de voorruit, en die zie je in het filmpje niet. Bovendien zit er in het filmpje nog een passagier op een derde stoelrij. Daarom moet het een Centurion betreffen. Nu bestaat er juist van de Centurion ook een Pressurized versie! Maar ... die heeft niet die grote rechthoekige dunne plastic zijramen, maar kleinere, stevigere en bijna ronde zijraampjes. Om de cabinedruk te kunnen weerstaan dus. https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_210#/media/File:CessnaP210NCenturionC-FFWD05.jpg . En het vliegtuig van het filmpje heeft dat niet. Dus alleen normale ventilatie en geen drukcabine – maar wél de zeer krachtige propellerwind.