Op welk leeftijd mag je al zonder je ouder/verzorgers op vakantie in het vliegtuig?

Was nieuwsgierig!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
tinus1969
4 jaar geleden
Wat bedoel je met ‘ op vakantie’ in dit verband?
Amadea
4 jaar geleden
Hangt af van de vliegmaatschappij en het land waar je naartoe gaat vliegen.
LeonardN
4 jaar geleden
Wat bedoel je met ‘ op vakantie’ in dit verband? Inderdaad. De leeftijd waarop je zonder ouders/verzorgers mag vliegen is bij veel maatschappijen al vanaf 5 (maar dan wel met begeleiding).
Als je tante je dan ophaalt om daar 2 weken bij de familie te verblijven, kan je al zeggen dat je vanaf je 5de op vakantie kan met het vliegtuig zonder ouders/verzorgers.
Weet niet of dat de insteek van de vraag/vrager is echter.

Antwoorden (2)

Als je 18 jaar of ouder bent, kun je zonder ouders op vakantie met het vliegtuig.
Indien je jonger bent, bijvoorbeeld 16 of 17 jaar moeten jouw ouders toestemming geven.
Ze moeten dan een formulier invullen (zie link).
Alleen zul je dan nog rekening moeten houden met een aantal dingen:
Als je de reis boekt op het reisbureau moeten de ouders ook een formulier ondertekenen. Het reisbureau stopt dit bij het dossier.
Niet alle hotels accepteren minderjarigen. Ook niet als de ouders toestemming geven.
Neemt niet weg dat je gerust met het vliegtuig op vakantie kunt met een groepje jongeren. Alleen moet je iets meer regelen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-toestemmingsformulier-invullen-als-mijn-kind-alleen-naar-het-buitenland-reist
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank u voor het antwoord.
Het ligt er wat aan, wat je met vakantie bedoelt, maar al zeker van je 13de zonder begeleidingsservice.

-Als je vakantie verblijf bij familie is zou je zelfs vanaf 5 kunnen zeggen, wel met begeleidingsservice, vanaf je 12de zonder die service.
-Als je op kamp gaat 13 in het buitenland.
-Als je vakantie een geboekte vakantie is, 15 (als de hoofdboeker 16 is.) Of 16 als je alleen zou boeken of geen vrienden hebt die ouder zijn.

Alleen vliegen mag al zo jong als 12 bij Transavia, 5-11 met een begeleidingsservice. Als je daarna bij familie in het buitenland verblijft zou je de leeftijd naar 5 jaar kunnen trekken andere vliegtuigmaatschappijen hanteren andere leeftijden. Er zijn kampen vanaf 13 jaar met vliegreis en al.
Je moet natuurlijk wel toestemming hebben van je ouders en de benodigde toestemmingsformulieren invullen.

5-12 begeleid. 12 zelf vliegen:
https://www.transavia.com/nl-NL/de-kleine-lettertjes/vervoersvoorwaarden/
Kinderen in de leeftijd 5 t/m 11 jaar kunnen alleen reizen. Zij moeten daartoe aangemeld worden bij het Transavia call centre. Er wordt vervolgens door Transavia zorggedragen voor begeleiding naar en van het vliegtuig.

Kamp 13 jaar
https://www.vinea.nl/strand?sort=position
Beach Action Spanje 13-16

15/16 jongerenvakantie
https://www.gogo.nl/faq/FaqDetails.aspx?FaqItemId=7590
Wat is de minimum en maximum leeftijd om bij GOGO te boeken?
GOGO biedt vakanties aan voor jongeren in de leeftijd tussen de 16 en 27 jaar.

Ben je 15 jaar, dan mag je mee zolang de hoofdboeker 16 jaar of ouder is.
===
Vliegen mag dus al vanaf je 5de jaar zonder ouders, op vakantie ligt aan het type vakantie (verblijf familie/kamp/jongerenreis) en de specifieke voorwaarden die daar dan weer gelden.
Toegevoegd op 12 mei 2019 11:13: bron