Hoe lang van te voren word de planning van Schiphol gemaakt?

Gewoon benieuwd. Aangezien je zolang van te voren kan boeken is de ruwe schets zeg maar al wellicht een jaar van te voren af. Vier maanden voor mijn vlucht werd de tijd van vertrek ineens gewijzigd (een stiefkwartiertje,geen zorgen). Dus gewoon benieuwd waneer de planning word gemaakt en hoe ver van te voren het definitief is. (Begrijp, iitzonderingen etc...). Dank!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
tinus1969
5 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk niet de planning van Schiphol maar van de luchtvaarmaatschappij?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Definitief is de planning pas op het moment dat een vliegtuig toestemming krijgt om te landen of op te stijgen. Tot dat moment kan er ALTIJD nog wat wijzigen.
B.v. onder invloed van het weer, technische problemen of zelfs omdat mensen te traag zijn bij het instappen op het vliegtuig.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Lijnvluchten hebben vaak een vast schema voor meestal een periode van een halfjaar of langer. Maar soms moet het aangepast worden, door tussenlandingen of meer of minder passagiers.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja zou idd ook kunnen zijn van de vliegmaatschappijen, sorry ik weet niet precies hoe het werkt. Maar ik neem aan dat er toestemming moet zijn van een AirPort om op een bepaalde tijd gebruik te mogen maken van het vliegveld.

Antwoorden (1)

De planning is erg verschillend voor lijndiensten en charters. Voor lijndiensten wordt de planning tot wel ruim een jaar van te voren gemaakt (bij KLM kun je nu boeken voor vluchten tijdens de kerstvakantie 2019/2020; bij Easyjet tot eind oktober 2019). Omdat vertrektijden onderdeel zijn van de boeking, wijzigen deze in principe NIET. De bijbehorende slots (toestemming van vliegveld om op dat moment gebruik te maken van de start/landingsbaan) is dus ook geregeld.

Charters worden veel korter van te voren definitief geregeld (dat is het wezen van een charter), en de luchtvaartmaatschappij is niet verantwoordelijk voor de vertrektijden (omdat het reisbureau de vlucht regelt en alleen vertrekdag belooft aan de klant). Vertrektijden kunnen dus wijzigen als dat om wat voor reden dan ook handiger is.

Overigens; veel vakantievluchten (zie bv Transavia) zijn geen charters meer, maar lijnvluchten. Door de EU (vrij verkeer) is de noodzaak om charters in te leggen niet meer nodig en kan er gebruik worden gemaakt van de veel robuustere lijndienstregeling.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!