Wanneer een vliegtuig neerstort in zee, wat gebeurt het moment dat het vliegtuig het water raakt?

Hoe moet ik me dit voorstellen. Raakt het vliegtuig direct vol met water? Dus dat de passagiers direct verdrinken? Of duurt dit even. Of is het zo dat de passagiers overlijden door de klap of door wat anders?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.4K
Bordensteker
5 jaar geleden
Wat betreft het uiteindelijk onvermijdelijke zinken las ik onlangs een bijzonder verhaal.
In september 1931 is een Junkers W33 (landvliegtuig) na een noodlanding in de Atlantische Oceaan bijna een week blijven drijven, waarna de allang als vermist opgegeven driekoppige bemanning alsnog door een schip opgemerkt en gered werd.
http://www.artiklar.z-bok.se/W33.html
“The Challenging Skies”, Cecil R. Roseberry, Doubleday, N.Y. 1966, p. 246. Maar dit is zeer uitzonderlijk. Een landvliegtuig raakt ook bij het neerkomen op een kalme zee beschadigd, en het zal op zijn best geleidelijk zinken. Zelfs een onbeschadigd landvliegtuig is in principe ongeschikt om te blijven drijven, en anders doen golven wel de rest. Brandstoftanks moeten ergens van een ontluchting voorzien zijn om niet vacuüm te trekken tijdens het verbruiken van de brandstof in de vlucht, en meestal zit die ontluchting ergens op of aan de tank zelf.
Bordensteker
5 jaar geleden
En er is in 1973 een Breguet Atlantic patrouillevliegtuig van onze voormalige Marineluchtvaartdienst wegens een storing aan het hoogteroer voor de kust bij Wassenaar in het water moeten neerkomen. Dat toestel is met behulp van snel aangebrachte rubbervlotten zowaar drijvend gehouden kunnen worden, en achter een sleepboot nog helemaal naar de marinehaven van Den Helder gesleept.
Fotoreportage: http://members.casema.nl/fam.bonder/foto/brequet.htm
Verhaal: https://www.digibron.nl/search/detail/012ea7128f04b49930264f41/stuurloos-vliegtuig-landt-veilig-op-zee

Antwoorden (1)

Zelfs bij een min of meer gecontroleerde landing ontstaat er waarschijnlijk schade waardoor er water in het vliegtuig loopt (bijvoorbeeld bij de landing op de Hudson van de US Airways A320, in dat geval liep deze langzaam vol). In zulke gevallen is de kans op overleven groot. Als het snel volloopt dan hebben de passagiers nog steeds een goede kans om uit het vliegtuig te komen, tenzij ze hun vest al in het vliegtuig opblazen.

Bij een ongecontroleerde crash in het water, zeker na een duikvlucht, dan zijn de krachten zo groot dat niemand de klap overleeft.
Ik heb wat bronnen toegevoegd; de Air France vlucht is een voorbeeld van een harde crash, het artikel zegt dat de inzittende direct door de impact omkwamen.
gvrox
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Alle betrokkenen, zowel de reizigers als de bemanning, hebben de noodlanding op de Hudson van de US Airways A320 overleefd. Misschien is het goed om dat er bij te vermelden.
gvrox
5 jaar geleden
@Antoni, dat nam ik aan als algemeen bekend :)