Kan ik 8 uur voor vertrek inchecken op schiphol?

Mijn vlucht gaat om 07:45 uur en omdat de treinen niet snachts rijden, moet ik een trein in de avond pakken. Kan ik inchecken op schiphol, zo dat ik gewoon door kan naar bijv de schipholplaza in plaats van rondhangen bij de aankomsthal? Komt namelijk anders niet goed uit met de koffers. Ik vlieg met KLM naar Scandinavië.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
21.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Tip: check in bij Ibis Budget. Kost je niet zoveel, en er rijd vanaf daar een gratis pendelbus naar Schiphol. Zelf ook gedaan toen ik vroeg moest vliegen, dag ervoor met de koffers in de trein naar Schiphol, pendelbus naar hotel, daar slapen, in de ochtend met de pendelbus naar Schiphol, en vliegen maar.
Bordensteker
5 jaar geleden
Het Ibis ligt wat dat betreft erg gunstig: op 362 m afstand ligt het nieuwe overdekte Knooppunt Schiphol Noord, en daar stoppen ook de hele nacht door gewone OV-bussen. Even gecheckt: bijvoorbeeld tussen 3 en 4 uur kun je 10 keer een bus naar Plaza pakken, en dat is dus los van de hotelshuttle van het Ibis.
Zo kun je dus ook altijd vanaf het NS-station (onder Plaza) naar het hotel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties! Dus eigenlijk kan ik niet de avond van te voren niet door de douane?
Bordensteker
5 jaar geleden
Helaas niet. Je kunt je ruimbagage nu eenmaal niet gemakshalve al extra vroeg “in het systeem” krijgen.
Bovendien kun je zélf ook niet in het Schengengebied (achter de securitycheck) komen als je vertrektijd nog helemaal niet nadert. Alleen wanneer je in het speciale Yotel (in het non-Schengen transitgebied) gaat overnachten kan dat, mits je een instapkaart hebt voor een vlucht die binnen 24 uur vertrekt, en dan moet je ook een reservering hebben voor dat Yotel zelf. Maar daar mag je dan weer niet je ruimbagage meenemen, alleen handbagage. Je bent overigens niet de enige die over dit probleem struikelt. Hier als troost nog wat leesvoer: https://forum.viva.nl/reizen/schiphol-kan-ik-5-uur-vooraf-inchecken-met-bagage/list_messages/416302 .

Antwoorden (2)

Je kunt sowieso vooraf via internet inchecken bij de meeste maatschappijen. Vaak kan dat vanaf 24 tot 30 uur vooraf. Blijven de koffers over. Als je met Corendon of Transavia vliegt dan kun je je koffers vooruit sturen en die door PostNL in laten checken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
-
Vraagsteller schrijft immers: “Ik vlieg met KLM naar Scandinavië.”
Je kunt voor je KLM-vlucht van tevoren online inchecken. Alleen die bagage is lastiger. En je kunt niet willekeurig vroeg door de securitycheck.

U kunt online inchecken vanaf 30 uur tot 1 uur voor vertrek van de vlucht....]
Op de dag van vertrek kunt u op de meeste luchthavens inchecken bij de selfservice kiosken.[...]
De incheckbalies en bagageafgiftepunten op Schiphol gaan voor alle vluchten om 4:30 uur open.
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/checkin_options/dropoff_times/index.htm

Pas vanaf 04:30 kun je dus je ruimbagage afgeven!
Máár je kunt verder ook nog niet alvast extra vroeg door de securitycheck richting pieren en zodoende moet je dus toch in Plaza wachten, wat dus eigenlijk de grote voor iedereen toegankelijke ruimte is net boven de treinperrons en het daaraan grenzende gebied met winkeltjes, tegen de gelijkvloerse aankomsthal aan (met de bagagebanden). Daar is ’s nachts vrijwel alles gesloten, en daar uren met je handbagage rond moeten hangen is niet ieders meug.

“Bij een reis naar een Schengenland dient u alleen uw ticket te laten zien. Na de ticketcontrole volgt de controle van u als passagier en uw handbagage. Tijdens de security check wordt gekeken of u geen gevaarlijke en/of verboden spullen bij u draagt.”
http://www.vluchtinfo-schiphol.nl/controles

Er bestaat op Schiphol een speciaal soort kort-verblijf-accomodatie. Geen echt hotel, en met name bedoeld voor overstappende passagiers die dus niet Nederland in komen, maar ook geschikt voor vroege vertrekkers die niet pas op de ochtend zelf naar Schiphol kunnen reizen. Die accomodatie bevindt zich in het niet-Schengen transitgebied (achter de paspoortcontrole).
Je moet je ruimbagage dan zolang voor die nacht buiten dat gebied in een bagagekluis opbergen (en je moet dan ’s ochtend weer naar buiten het gecontroleerde gebied om je ruimbagage alsnog in te checken en dan moet je zelf met je handbagage nog door de securitycheck om naar de pier met het vliegtuig te gaan.
Zie (in het Engels): https://www.yotel.com/en/faq (subsectie Amsterdam Schiphol) en
https://www.yotel.com/en/hotels/yotelair-amsterdam-schiphol

Beschouw ook de suggestie van @Ritsuka (in de reacties op de vraag). Ook dan zou je eventueel eerst de bagagelockers op Schiphol kunnen gebruiken.
Bordensteker