Wat doen de F16's bij een vliegtuigkaping?

Gisteren hoorde half-Nederland een harde knal. De luchtmacht heeft gezegd dat dit twee F16's waren die op een passagiersvliegtuig afging die zich niet had gemeld bij de luchtverkeersleiding.

Nu kwam ik op de volgende vraag: De F16's komen aan bij dit vliegtuig. En dan wat? Wat doen we dan? In het geval het echt om een kaping gaat. Hebben we bepaalde technieken om dat vliegtuig veilig om de grond te zetten of schieten we het neer om personen op de grond te beschermen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vrees dat als andere middelen falen (maar zo'n F16 naast je cockpit is behoorlijk intimiderend) neerschieten onder bepaalde omstandigheden een optie is.
Denk aan het naderen van dichtbevolkt gebied.

Antwoorden (1)

Bij een "gewone" kaping zal het radioverkeer niet snel stil vallen, de kaper zoekt dan aandacht en wordt het vliegtuig begeleid zodat het op een veilige manier op een veilige plaats kan landen.

Bij een kaping van een vliegtuig voor een terroristische aanslag zal in eerste instantie de F16 piloten het toestel dwingen een bepaalde koers te vliegen om zo het aantal burger slachtoffers zo klein mogelijk te houden en het toestel toch veilig aan de grond te krijgen. Mocht de kaper toch zijn eigen weg willen kiezen mag de piloot zo nodig wapens gebruiken om zich zelf en andere te beschermen en ja dat kan betekenen dat de piloot de keuze moet maken om 500 onschuldige passagiers te doden en zo een groter aantal te beschermen of niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps.

Ik hoopt dat er nooit een piloot ergens op de wereld is die een dergelijke keuze moet maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Ik denk dat optie 2 realistischer is: de terrorist wil zoveel mogelijk slachtoffers maken en zie het in de nabije toekomst nog echt gebeuren ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is al gebeurd, 9-11. Hierdoor is ook het snel reageer systeem opgezet en worden boven west Europa alle vliegtuigen nauwlettend in de gaten gehouden en bij afwijkend gedrag direct twee straaljagers ingezet om erger te proberen te voorkomen.