Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar is dit voor in vliegtuigen?

die groot gat helemaal achterin?

[let maar niet op die hevige tail-strike, t was de beste foto van 't gat dat ik kon vinden]

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ronde gat aan het puntje van de staart. dat gat onder de buik is een 'tail-strike' als je de neus bij het opstijgen/of landen te hoog doet dan schraapt de buik tegen het asfalt...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is blijkbaar de "Auxiliary power unit".

Het primaire doel van een vliegtuig-APU is de energie leveren voor het starten van de hoofdmotoren. Turbinemotoren van vliegtuigen hebben grote zware rotorbladen, die moeten worden opgevoerd naar hoge rotatiesnelheid voordat de compressie in de motor voldoende is en de ontsteking van de brandstof kan plaatsvinden. Dit proces vereist meer energie dan geleverd kan worden door een accu of batterij van acceptabel formaat. De APU lost dit probleem op door het vliegtuig in twee stappen van energie te voorzien. Eerst wordt de APU gestart door een elektrische motor, die wel door een accu kan worden gestart of door een externe krachtbron. Nadat de APU is gestart, levert deze de elektrische energie voor het vliegtuig en de pneumatische energie voor het starten van de vliegtuigmotoren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een straalmotor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De staartmotor van een dc10 (mac.Douglas) die heeft er op elke vleugel 1 en op het staartstuk ook 1. Dat gat is de motoruitlaat.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee die vliegtuig op die foto is geen dc10... het is een boeing 747-200F
amc
13 jaar geleden
Weet je dat wel heel zeker? Een boeing heeft n.l. helemaal geen staartmotor. Dit is duidelijk een motor, de luchtafvoer voor de hete lucht zit eronder. Een Boeing 747-200F heeft 2 motoren op elke vleugel en geen staartmotor.
Het is een Transavia en die hebben ook DC10s. Dit is echter de Douglas. De APU zit er nl. onder. Google maar eens op DC10, hier zie je het toestel op Wikipedia van voren en daar zie je duidelijk een straalmotor bovenop en op elke vleugel ook zo`n zelfde. Google dan eens op APU en je ziet dat het het gat eronder is.
amc
13 jaar geleden
Jouw foto is duidelijk een DC10 met staartmotor. Bij de Boeing ziet het er toch anders uit van achteren. Zeker weten!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding