Welke baan is de zogeheten 'stormbaan' van Schiphol?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Bordensteker
8 jaar geleden
Schiphol heeft de laatste echte stormbaan dertig jaar geleden afgeschaft.
Van de banen die op het oude Schiphol eind jaren ’50 bestonden, waren er twee opgenomen in het geplande tangentiële banenstelsel van het latere Schiphol-Centrum: de noord-zuid geöriënteerde baan 01-19 (nu 18L-36R oftwel de Aalsmeerbaan), en de intussen opgeheven noordwest-zuidoost gerichte 14-32.
Deze laatste was in de richting 32 bij harde noordwesterstorm vaak de enige bruikbare baan. Hij is tot in de tweede helft van de jaren ’80 in gebruik geweest. Het aanbod aan luchtverkeer op Schiphol heeft echter altijd sterke pieken gekend, en de wens om op piektijden minstens twee banen tegelijk te kunnen gebruiken heeft het praktische nut van die in meerdere opzichten unieke baan, die bij zware noordwesterstormen als énige echt geschikt was, eigenlijk altijd in de weg gestaan. Er was oorspronkelijk ook een plan voor een bijpassende baan aan de andere zijde van Schiphol-Centrum, maar moderne vliegtuigen konden wel wat meer meer zijwind hanteren en het stormt nu eenmaal niet zo vaak dat men daar echt voldoende rekening mee is blijven houden. Het tangentiële banenstelsel is eigenlijk in iets soberder uitvoering gerealiseerd – maar er was jarenlang nog steeds die éne baan voor als het echt per se nodig was. Dat het een vrij korte baan was, is bij harde tegenwind recht van voren minder bezwaarlijk, zeker bij landingen – en dáár gaat het om bij extreem weer. Starten kun je lang uitstellen, maar landen niet echt.
Pakweg dertig jaar geleden is deze baan echter definitief buiten gebruik gesteld (er staat sindsdien een heel grote hangar voor), maar daardoor kan Schiphol dan ook wel volledig buitenspel komen te staan als het écht hard uit het noordwesten stormt, terwijl ze vroeger in zulke uitzonderlijke situaties wél een baan goed in de wind hadden liggen. Dus moet de piloot nu bij storm uit het noordwesten uit twee kwaden kiezen: landen naar het westen of landen naar het noorden. En anders moet hij maar uitwijken. Voor storm pal uit het westen is er de Buitenveldertbaan 27, en als het zoals vaak lange tijd meer uit het zuidwesten komt, dan zijn er voor de verkeersleiding aanvullende combinaties mogelijk met de Schiphol-Oostbaan 22 en de Kaagbaan 24. Maar storm klapt hier vaak in korte tijd om van zuidwester- naar noordwesterstorm, en dán moet Schiphol “alle zeilen bijzetten” – al is dat een hier niet erg geschikte beeldspraak ... www.bezoekbas.nl/userfiles/NoordwestenWind.pdf

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

De Buitenveldertbaan; zie de bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat staat er niet. Er staat dat de Buitenvelderdbaan ten onrechte de stormbaan wordt genoemd....
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.vriendenvanduivendrecht.nl/page/schiphol-en-ors
+
Bordensteker
8 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, ronron1212.
Het begrip ‘stormbaan’ wordt inderdaad gehanteerd met betrekking tot de Buitenveldertbaan. Dat blijkt ook in een locatiestudie uit 1998 al zo te staan:
“De Kaagbaan blijft liggen waar hij ligt en de Buitenveldertbaan blijft fungeren als stormbaan.”
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http%3A%2F%2Fwww2.vlieghinder.nl%2Fnaslagdocs%2FMER03_Baarda%2F1ste_kamer%2FLocatiestudie_Schiphol.doc
De betreffende zin staat bijna aan het einde van hoofdstuk 3.1. En dit komt dus uit “Locatiestudie Schiphol - Een verkennende studie naar de lange termijn opties van luchthaven Schiphol.
Tweede, geheel herziene druk
Utrecht / Amsterdam / Amersfoort, 21 oktober 1998 Een studierapport in opdracht van projectorganisatie TNLI waarin samenwerken:
Ministerie Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu,
Ministerie Verkeer & Waterstaat en Ministerie Economische Zaken. uitgevoerd door:
H+N+S Landschapsarchitecten
dRO Stad Amsterdam
DHV Milieu en Infrastructuur" Waarmee de juistheid van het oorspronkelijke antwoord van WillemNeoChorio ook uit een andere hoek stormvast bevestigd is.
Daar kan ik nu echter geen plus meer aan geven, want dat deed ik meteen in het begin al: om het beter te laten afsteken bij het inmiddels verdwenen antwoord dat de kleinere landingsbaan 22 van Schiphol-Oost de stormbaan zou zijn.
Het ligt er maar aan welke storm.

Schiphol heeft door het spitsuren-effect samenhangend met het relatief grote aandeel van de overstappende reizigers gedurende een groot deel van de dag drie banen tegelijk nodig: hetzij twee landingsbanen en één startbaan, hetzij één landingsbaan en twéé startbanen.

Voor de meeste dagen gaat dat perfect: dan worden de drie noord/zuid geörienteerde banen gebruikt als de wind duidelijk globaal in die richting staat, en op dagen met weinig wind zijn er varianten die qua geluid nog meer voorkeur genieten.

Bij harde wind en storm moet echter (ruwweg) met de neus in de wind gestart en geland kunnen worden. Wat dus met noordelijke of zuidelijke winden helemaal geen probleem is.

En ook met zuidwesten- en westenwinden is daar nog wel aan te voldoen, al zijn er dan soms maar twee banen meer geschikt. Of het zijn er nog wel drie, maar die liggen dan zo dat de vliegtuigen op de ene baan hinderlijk zijn voor wie er op één of beide andere banen bezig zijn. Dus minder vliegtuigen per uur, en in het uiterste geval met zeer harde vlagerige wind en veel neerslag die het zicht beperkt wordt er dan soms nog maar op één baan gevlogen.

Die kun je dan stormbaan noemen, en het betreft dan bij lang aanhoudende zuidwesterstorm vooral baan 24. Maar vaker is het dan een combinatie van 24 met 27 en 22. Met aanvliegrichtingen over het centrum van Amsterdam voor 24 en 22, die normaal weinig tot niet voor naderingen uit die hoek gebruikt worden. Dus dan komt Schiphol in het nieuws, zowel vanwege de algemene aandacht voor de storm als door het capaciteitsverlies en de geluidsoverlast op plaatsen waar men anders niet zo laag met zoveel lawaai overkomt.

In mijn reactie op de vraag heb ik duidelijk gemaakt dat er lang geleden een baan was (baan 32) die eigenlijk alleen bij zware noordwesterstorm ideaal was. Maar daar is dan geen geschikte combinatie met een tweede baan bij mogelijk, en alhoewel het dus voor een noordwester typisch dé stormbaan genoemd had kunnen worden, heeft deze eenling om praktische redenen “het veld moeten ruimen”! Terwijl het toch vaker lang uit het noordwesten stormt dan pal uit het westen.

Mijn antwoord is dus dat het begrip stormbaan wel vaak op de Kaagbaan 24 zal slaan, maar er zit meer aan vast dan je zou denken.

Er is goede informatie beschikbaar op de site van het Bezoekers Aanspreekpunt Schiphol (BAS):
http://www.bezoekbas.nl/

Onder andere bij “Uitleg/ informatie > Informatie > Banenstelsel > Start- en landingsbanen”
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Op deze naar Amsterdam toe genomen luchtfoto http://www.xinu.nl/aviation/schiphol/EHAM_FL100-large.jpg
is met enige moeite te zien dat het “doodlopende-straat”-einde van baan 24 (van alle banen het dichtste bij de camera) over de volle 75 meter breedte van de verharding geschikt is voor de wielen van vliegtuigen die daar soms om moeten keren na een wat lang uitgevallen ‘storm’landing op baan 24. De rest van die baan 24 en de andere banen (m.u.v. de bredere Polderbaan) zijn in wezen qua baansterkte 45 meter breed met aan weerszijden lichter gekleurde en als een soort vluchtstrook uitziende minder sterke “schouders”. Maar het uiteinde van 24 heeft dus over een grotere breedte de volle belastbaarheid, en ook zijn de (wel op 45 m van elkaar geplaatste) randlichten van de baan daar in het baanoppervlak verzonken aangebracht, zodat ook de grootste vliegtuigen daar de ruimte hebben om zonder assistentie om kunnen keren.
Je wil namelijk juist tijdens stormweer niet hebben dat een piloot daar enige tijd op een ‘marshaller’ gaat staan wachten omdat hij zonder begeleiding de anders heel krappe omkeerbocht niet aandurft. Want dat houdt die onmisbare Kaagbaan dan geblokkeerd.
Bordensteker
8 jaar geleden
En op deze foto zie je vooraan links op de baan, net naast de dikke witte lijn, de plaatselijk verzonken randlichten, en je ziet zelfs de dunne gele geleidingslijn die aangeeft hoe de piloot de bocht moet aansnijden.
http://7.airliners.net/photo/KLM-Asia/Boeing-747-406M/0748778/L/&sid=6ff8b98661a34d1a851c81e06e9822bf Hier is dat over de volle breedte sterke gedeelte met die gele geleidingslijn ook zichtbaar:
http://546.airliners.net/photo//0949316/L/ Gezien deze extra voorzieningen om onbedoeld ver doorrijdende vliegtuigen toch zo snel mogelijk van de baan af te krijgen zou je baan 24 eventueel als ‘stormbaan’ kunnen benoemen.
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.vriendenvanduivendrecht.nl/page/schiphol-en-ors
Bordensteker
8 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, ronron1212.
Het begrip ‘stormbaan’ wordt blijkbaar inderdaad gehanteerd met betrekking tot de Buitenveldertbaan. Ik vond zelf nog een andere bron daarvan, zie mijn reactie bij het antwoord van WillemNeoChorio. (Gelukkig had ik meteen al het nodige voorbehoud ingebouwd in mijn eigen antwoord.)