Ja, zoiets kan in een zeer uitzonderlijk geval gebeuren. Het overkwam een Fokker F-28 van NLM Cityhopper in 1981 bij Moerdijk.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik had niet gedacht dat het in de praktijk ook al eens echt gebeurd zou zijn. En dan nog zo vlakbij... Dikke plus, Bordensteker ! (al denk ik dat menig persoon met vliegangst op een ander antwoord gehoopt had...)
gvrox
8 jaar geleden
Er was hierbij sprake van storm (of mogelijk zelfs een tornado), dat is wel een graadje erger dan "zeer hevige turbulentie", en inderdaad zeer uitzonderlijk dat je daarin terecht komt met een vliegtuig. Geen reden om je hierover zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Ook nooit geweten, dank voor de geruststelling gvrox, 2 van mijn kinderen pakken vannacht het vliegtuig :)
Bordensteker
7 jaar geleden
Een ‘striking example’ van hevige turbulentie, maar dan nabij de grond, was een hoofdoorzaak voor dit ondersteboven geëindigde vliegtuig. http://www.airliners.net/photo/Mandarin-Airlines/McDonnell-Douglas-MD-11/44640/L Waar bijna iedereen nog levend uitkwam.
De verbaasde passagiers achter de raampjes van het identieke vliegtuig dat enige tijd nadien net voorlangs reed op de foto zullen achteraf niet gauw beweren dat het nooit fout kan aflopen. Zelfs nabij de grond dreigen soms gevaren.
Meer informatie over dit geval op https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19990822-0
Bordensteker
7 jaar geleden
Het afbreken van het verticale staartvlak in de turbulentie veroorzaakt door een voorgaand vliegtuig was de oorzaak van het neerstorten van een A300 boven New York in 2001. Daarbij speelde wel mee dat de opleiding van piloten destijds niet was afgestemd op de in sommige opzichten gevoelige besturing van dit vliegtuigtype.
https://nl.wikipedia.org/wiki/American_Airlines-vlucht_587.
Jazeker, vooral waar in de directe nabijheid van de start- en landingsbanen turbulenties optreden. Deze hebben al meerdere ongevallen en bijna-ongevallen veroorzaakt. Als veel vliegbewegingen op elkaar volgen hebben vliegtuigen veel last van door hun voorgangers veroorzaakte turbulentie, wat tot ongelukken heeft geleid. zie de bron. vooral de Boeing 757 lijkt een slechte reputatie te hebben, zie bron 2.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, in principe niet. De vleugels zijn zo buigbaar tegenwoordig dat u dit rustig kunt uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Al is het dan uiterst onwaarschijnlijk, "in principe" is het juist wél mogelijk. Zie ook de zojuist toegevoegde reactie onder mijn eigen antwoord.