Klopt het dat je paspoort niet wordt gecontroleerd als je naar een schengenland vliegt?

Je kunt in principe dus gewoon Jan Peter Balkenende op je vliegticket laten zetten als je bijvoorbeeld naar Italië vliegt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben de laatste jaren vaak genoeg naar een Schengenland gereisd maar zonder paspoort was ik niet ver gekomen. Hoe dat kan heb ik ook nooit begrepen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met de auto (of fiets) controleren ze je niet meer (anders zou ik knetter worden ; rij soms wel vier keer per dag de grens over). Maar vliegen zonder paspoort ?? Dat kun je sinds 911 denk ik wel vergeten.

Antwoorden (4)

bij de incheckbalie wordt je identiteit gecheckd.
in het Schengen-gebied hoef je niet langs de douane. dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar tegenwoordig hoef je toch alleen je paspoort te scannen en dan krijg je je boardingpas en doe je je koffer in een soort appartaat. Kom je nog langs de incheckbalie?
Nee, dat klopt niet. Ook als je via het internet inchecked, dan wordt op twee plaatsen je identiteit gecontroleerd aan de hand van je ID: bij de security-check en bij de gate.
escape
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Bij de security check wordt je identiteit niet gecontroleerd. Meestal niet iig.
Utrecht
8 jaar geleden
Maar zeker ook niet bij de gate. Daar wordt alleen naar de boardingas gekeken.
Bij het afgeven van bagage en net vóór de security check wordt wel naar je paspoort gekeken.
Summo
8 jaar geleden
Ik kom net van een Schengenvlucht (met alleen handbagage) van Eindhoven en het is precies zoals beschreven in dit antwoord. Bij de security check moet je echt je paspoort laten zien. Eerder niet want als je geen bagage afgeeft kun je direct door daar naar toe. En vlak voor je het toestel in moet, moet je je boarding kaart laten zien EN je identiteitsbewijs. Misschien is het in Belgie anders maar op Schiphol heb ik ook die ervaring.
Het Schengenverdrag geeft burgers van lidstaten het recht zonder visum binnen de Schengenruimte te reizen. Je zult dus in elk geval middels je ID moeten aantonen dat je Schengenburger bent. De verhalen in de media over ontbreken van paspoortcontroles zijn dus onjuist. En als jij onder valse naam binnen een Schengenland wilt reizen pikken ze je er waarschijnlijk uit voor je in het vliegtuig bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
maar als er op je vliegticket dus bijvoorbeeld een typfout in je naam staat is dan niet erg? als je wel gewoon je paspoort kan laten zien, maar je paspoort dus niet 100% overeen komt met je ticket?
tinus1969
8 jaar geleden
@HesterB; je haalt consequent twee dingen door elkaar. Je MOET je identiteit opgeven aan de vliegmaatschappij, en die controleert of jij inderdaad de opgegeven reiziger bent. Dit zorgt er oa. voor dat je je ticket niet kunt doorverkopen. Maar de KMar (foutief vaak douane genoemd) controleert NIET, als je binnen de Scgengezione reist.
Vergelijk dit met een treinreis naar Belgie; de KMar controleert niet; maar de conducteur controleert wel je kaartje.
tinus1969
8 jaar geleden
@Maartverrips, min. het hele punt van het Schengeverdrag is, dat je zonder controles mag reizen. Net alsof je van Maastricht naar Sittard reist (dan geen controle door KMar) mag je ook vrij van Maastricht naar luik reizen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 maar is het dus wel of niet erg als er een typfout in je naam zit op je ticket?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
&tinus1969 de praktijk is anders en als ik Wikipedia lees begrijp ik ook waarom. Ooit naar Spanje gevlogen zonder ID controle? Ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
Ik moet mij op straat ook te allen tijde kunnen legitimeren. Het zou dus wel erg vreemd zijn als dat niet gold op het moment dat ik het land uit wil.
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips; je hoeft je op straat helemaal niet 'te allen tijde te kunnen legitimeren'. In NL bestaat die plicht alleen als je verdacht bent van een strafbaar feit (zoals fietsen zonder achterlicht). Het Schengen-verdrag bepaalt juist nadrukkelijk dat er GEEN controle mag zijn als je van het ene naar het andere Schengenland reist.
tinus1969
8 jaar geleden
@HesterB: Zulke typefouten kunnen inderdada reden zijn voor de VLIEGMAATSCHAPPIJ om je te weigeren. Sommige maatschappijen zijn daar strenger in dan andere, Ryanair is in dit opzicht berucht.
Vooreerst: het is in elk land een ernstig misdrijf om je voor te doen als een ander. Je mag dus niet reizen onder een valse naam; in geen enkel land.

Typefouten op reisdocumenten komen voor. We zijn tenslotte mensen. Verwittig de airliner op tijd en neem een bankafschrift mee om aan te tonen dat jij wel degelijk degene bent die voor dat ticket betaald heeft. Degene achter de balie moet wel heel erg van slechte wil zijn om je ticket niet aan te passen of goed te keuren.

Los daarvan het antwoord op je vraag: vliegen binnen de Schengenzone zonder identiteitscontrole... Binnen de Schengenzone mogen mensen vrij reizen en hoeft de identiteit niet gecontroleerd te worden. De meeste airliners en vliegvelden doen dit standaard echter wel. Ten eerste omdat ze (voornamelijk onder druk van de Verenigde Staten) elke mogelijke voorzorgsmaatregel willen nemen tegen terrorisme. Ten tweede omdat het praktisch moeilijk is (en duur) om verkeer binnen de Schengen af te zonderen van ander internationaal verkeer. Vliegvelden moeten dan aparte terminals bouwen etc. En wat doe je met transitvluchten; via een Schengenland naar een niet-Schengenland? Dan leg je de verantwoordelijkheid voor de identiteitscontrole dus bij dat andere land. Moeilijk allemaal. Daarom controleert men je identiteit bijna altijd als je gaat vliegen.

In sommige grote, dunbevolkte landen heeft het vliegtuig echter een bus- of trein-achtige status. Je pakt die gewoon af en toe als je bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde stad moet. In dat soort landen springt men losser om met deze regels en zal je identiteit vaak niet gecontroleerd worden op de binnenlandse vlucht, maar bij aankomst op de internationale luchthaven.

En om de discussie te beëindigen: ik vloog 6 weken geleden van een Haugesund Noorwegen, via Oslo International naar Schiphol en mijn identiteit (paspoort of (e)ID) werd niet één keer gecontroleerd. Vliegen binnen de Schengen zonder paspoortcontrole kan dus wel degelijk.