Hoe kan een Boeing 737 starten/landen op het vliegveld van Santos Dumont (Rio de Janeiro)?

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Aeroporto_Santos_Dumont
De startbaan is maar 1323 meter lang; veel korter dan vergelijkbare startbanen.

Op London City airport landen geen Boeing 737s omdat de startbaan te kort is; ook Eelde en John Wayne (Orange County) zijn berucht om hun korte startbanen. Toch zijn al deze banen substantieel langer dan 1323 meter. Waarom lukt het in Rio wel?

9 jaar geleden
1.6K
Utrecht
9 jaar geleden
Op John Wayne Airport landen wel degelijk Boeings 737. Zelfs 757 landen er dagelijks
http://www.ocair.com/arrivals/
tinus1969
9 jaar geleden
@Utrecht, dat klopt, maar John Wayne Airport heeft een baanlengte van 1738 meter, nog altijd flink langer dan Santos Dumont. Desondanks staat daar al: 'The main runway (..), is one of the shortest of any major airport in the United States,...'
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Wayne_Airport @gelmer, dank. Ik snap dat de zee helpt om laag aan te kunnen vliegen, maar op de wind kun je niet vertrouwen. Er zijn ook wel eens windstille dagen....
Bovendien geldt dat laag aanvliegen tegen de wind in ook voor veel Nederlandse locaties.

Het beste antwoord

De Boeing 737's die op Santos Dumont mogen landen zijn speciale uitvoeringen.
Speciaal voor vliegvelden als Santos Dumont is er een Short Field Performance (SFP) modificatie. Waarbij sommige delen van het vliegtuig speciaal aangepast zijn.
De spoilers kunnen bijvoorbeeld verder omhoog waardoor ze meer afremmen en je normale remmen beter werken.
Ook is sommige software aangepast.
En men zal veel beter op het maximale start en landingsgewicht letten en zich er ook nauwkeuriger aan houden.