Wat is het verschil tussen een vliegtuig en een vliegtuig met proppeleraandrijving?

En is er dan ook voelbaar verschil qua vliegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoeld het verschil tussen een straalmotor en een propeller motor?
tinus1969
9 jaar geleden
Heb je wel eens gevlogen? Zoja, waarmee en waarheen? Is dit net als je andere vragen, voor school?

Antwoorden (1)

Het verschil in een straalvliegtuig en een vliegtuig met een propeller is natuurlijk de aandrijving.

Maar dit verschil in aandrijving heeft 2 belangrijke effecten op het comfort van de reiziger:

- Een straal-aandrijving is krachtiger. Hierdoor zal het vliegtuig een hogere snelheid kunnen halen. De reiziger is eerder op zijn plaats van bestemming dan met een propellervliegtuig.

- Een straalvliegtuig zet zich af met zijn eigen gassen. Door hoog te vliegen, vliegt men door ijlere lucht, wat minder weerstand oplevert. Een propeller heeft juist de dikkere lucht nodig om zich af te kunnen zetten. Een propeller vliegtuig vliegt over het algemeen dus op een lagere hoogte. De reiziger ziet wat meer van de omgeving op de grond.

In moderne vliegtuigen merk je verder qua vliegen niet zoveel verschil. Alleen is tijdens de start de versnelling van een straalvliegtuig door de krachtiger motoren wat beter voelbaar. Da's alles.
tinus1969
9 jaar geleden
Propellorvliegtuigen zijn kleiner en vliegen lager -en dat geeft (zeker bij slecht weer) ook meer last van turbulentie. Omdat Propellorvliegtuigen hebben meestal ook een kortere start/landingsbaan nodig; op een lange baan starten en landen ze dus ook rustiger dan een groter vliegtuig -op een korte baan kan de kickstart of het vol in de remmen net zo voelbaar zijn als bij een groter vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een turboprop accelereert bij de start aanmerkelijk sneller dan een straalvliegtuig. Je kunt het een beetje vergelijken met het verschil tussen diesel en benzine. Een diesel (turboprop) heeft meer kracht bij lagere snelheden minder topsnelheid. voor de rest is je antwoord aardig compleet :)