Word het echt -45 graden in bagageruim van een vliegtuig?

De aanleiding van deze vraag zijn diverse nieuwsberichten van verstekelingen die zijn doodgevroren in het bagageruim van een vliegtuig. ook heb ik zojuist zo'n voorbeeld gezien in 1000 ways to die, waar ze ook zeiden dat het -45 graden werd.
Ik weet wel dat het op 10 a 11 kilometer hoogte zo koud is, maar word het echt zo koud in het bagageruim? Of is dit een broodje aap, en zijn de passagiers gewoon gestorven aan zuurstofgebrek?
Ik kan me namelijk voorstellen dat heel veel bagage er niet eens tegenkan dat het zo koud word. En als je vloeistoffen bij je hebt zullen die dan toch ook stijf bevroren aankomen op bestemming?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
51.6K

Het beste antwoord

Nee.
Als een weekendtas toevallig dicht bij de deur (luik) van een bagageruim ligt, dan zou het daar licht kunnen vriezen. De isolatie van de wand is daar namelijk niet zo effectief, net als bij aluminium kozijnen in een huis, dus je krijgt een plaatselijk vrij koude plek.
Maar -45 wordt het echt niet! Gemiddeld een graad of +5 tot +15.

Dat het luchtdicht is, betekent niet dat de koude niet **door geleiding** binnen kan komen (eigenlijk is het trouwens juist ‘warmte’ die naar buiten weglekt).

Als het in een bagageruim zeer koud zou kunnen worden, dan zou de vloer van de reizigersruimte zo koud worden, dat het vocht uit de uitgeademde lucht op de vloer zou neerslaan: je zou met een doorweekte en zelfs bevroren vloerbedekking aankomen.

Wat wél zeer koud wordt is de buitenhuid van het vliegtuig, en daarom zit die aan de binnenkant overal goed ingepakt met koude-isolerende “dekens”, die bovendien vochtwerend ingepakt moeten zijn omdat er anders vocht in die dekens neer gaat slaan (want de buitenkant van die dekend wordt dus vrij koud). Aluminium is een zeer goede warmte- (en dus ook koude-) geleider!
De lucht in de cabine wordt voortdurend geventileerd en aangevuld met verse lucht van buiten, en de af te voeren lucht wordt naar buiten gedoseerd door een klep die in de buitenhuid zit naast of onder een van de bagageruimen. Dat kan, omdat de lucht rond de bagageruimen als verbruikte lucht uit de passagierscabine afkomstig is, en een kleiner deel van de ventilatie van de cockpit en de ruimten waar computers en elektrische apparatuur met lucht gekoeld worden.

Als de buitenhuid aan de binnenzijde niet van isolerend dekens is voorzien, zou daar voortdurend vocht op neerslaan en dat gaat weer ontdooien als het vliegtuig daalt voor de landing. Het vliegtuig zou door vochtophoping ook steeds zwaarder worden.
Wanneer het isolatiemateriaal slordig is aangebracht, kan het tijdens de daling ook uit het plafond van het vliegtuig gaan druppelen. Dat is dus tijdens de vlucht bevroren condensvocht dat ineens ontdooit omdat de buitenhuid een stuk warmer is geworden.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/vliegtuigen/overleven-bagageruimte-vliegtuig.453054
Bordensteker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Juist. En daarom is het niet waar dat in het hele bagageruim van alle vliegtuigen de temperatuur - 45 graden is en er geen zuurstof zou zijn.

De temperatuur in vrachtruimen hangt van het type vliegtuig af.
Mogelijkheden zijn:
Volledige airconditioning.
beperkte temperatuur selectie (koud, of warm)
Geen temperatuur selectie, maar verwarming door gebruikte cabine/equipment bay lucht om het vrachtruim heen.

In bepaalde gedeeltes van het bagageruim in bepaalde vliegtuigen kan het dus best -45 graden worden.
Maar een deel van het bagagecompartiment zal gewoon verwarmd en geventileerd worden, want:
Je kunt ook vaak een kat of hond als ruimbagage laten meereizen in een geventileerd deel van het vliegtuig, zegt KLM:
http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/travel_planning/pets/index.htm

Kijk ook naar de antwoorden op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/flesje-water-koffer-voordat-gaat.212205

Verder ken ik geen verhalen van mensen die zijn doodgevroren in een bagageruim. Wel een dode verstekeling in een landingsgestel:
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3305377/2012/08/23/Verstekeling-dood-in-landingsgestel-vliegtuig.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet genoeg.
er is dus geen verwarming, maar het zal er nooit vriezen, laat staan 45 graden. Ik neem aan dat dit door het koelkasteffect, of thermoskaneffect komt. Het is luchtdicht, dus de extreme kou blijft gewoon buiten.
Dus weer bewijs dat we gewoon belazerd worden door die TV-programma's en sommige kranten.
Amadea
10 jaar geleden
Wat raar dan dat apotheken schrijven dat je medicijnen niet in je koffer moet doen omdat het kan vriezen in het bagageruim. Waar halen zij die informatie vandaan, en schrijven ze wel meer dingen die niet waar zijn?
Nee, een vliegtuig is ten eerste bekleed met lagen van wel 19 CM en laat dus de lucht buiten (koud), buiten en de lucht binnen (warm), ook dus binnen. Maar de isolatie van dat werkt niet zo erg goed. Maar in ieder geval zal het daar echt geen -45 worden. En in het bagage ruim gaan ook wel eens dieren. Die kunnen niet tegen -45 graden. Dus conclusie: Nee, het wordt ECHT geen -45 graden, alleen in je dromen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niet alleen in mijn dromen, ook in de serie 1000 ways to die.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, ook goed? Ook in de serie 1000 Ways To DIE