Wat kun je doen tegen sportvliegtuigen die het hele weekend boven de binnenstad vliegen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

In beginsel is het toegestaan overal te vliegen waar dat niet beperkt of verboden is. Net zoals je overal met je auto mag rondtoeren. Er worden eigenlijk geen vergunningen afgegeven voor toeristisch sportvliegen!

Boven een stad mag je niet lager vliegen dan 300 meter boven het hoogste obstakel (toren, gebouw) binnen een afstand van 600 meter van het vliegtuig, als ik het me wel herinner. In de praktijk moeten sportvliegtuigen dus een meter of 360 of iets meer als minimumhoogte aanhouden met het oog op aanwezige (kerk)torens en andere hoge gebouwen.
Daarnaast moeten sportvliegtuigen hun hoogte en route zodanig plannen dat ze bij een eventuele motorstoring altijd nog een noodlanding kunnen maken buiten de bebouwde kom. Dus bij een grote stad moeten ze midden boven het centrum voldoende hoog zitten om in glijvlucht weg te vliegen en buiten de stad een noodlanding te maken. Afhankelijk van het soort toestel kan dat betekenen dat er wat extra hoogtemarge nodig wordt.

Veel vliegvelden hebben hun eigen klachtennummer.
Alle provincies hebben een klachtentelefoon.

Op http://wikis.irion.nl/milieuhulp/index.php/InterneFAQ:Klachtennummers_vliegvelden# staan alle telefoon-
nummers en kun je zien aan welke regels het vliegverkeer zich precies moet houden.
Voor reclamevliegtuigen of sportvliegtuigen kun je klagen bij de Dienst Luchtvaarttoezicht van het Korps landelijke politiediensten, 020-502 56 93.
Uiteraard kun je bij luchtreclame ook contact opnemen met het bedrijf (de opdrachtgever) waarvoor de luchtreclame gemaakt wordt.
Bordensteker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een klacht indienen bij een organistatie die die vluchten organiseert
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets, sport vliegverenigingen moeten een vergunning hebben om boven een bepaald gebied te mogen vliegen, je kunt bij de gemeente informeren of daaraan is voldaan. Ik vermoed dat dat hier het geval is, omdat boven de binnenstad weinig mensen hier last van ondervinden in het weekend.