Als je handbagage laat controleren bij de drop-off op grootte en gewicht, betaal je dan ook boete voor inchecken bij weigering?

Bij Ryanair mag je 1 stuks handbagage meenemen van 55x40x20 cm van maximaal 10 kg. Ik heb een koffer van precies dit formaat en als ik deze flink vul zou het best kunnen dat het 21 cm diep is.

In de voorwaarden staat dat als je koffer aan de Gate geweigerd wordt je 50 euro betaalt om deze koffer in het ruim mee te laten nemen. Dat is zo'n 35 euro extra.

Betaal je een dergelijke boete ook als je er voordat je bij de gate bent, dus bij de drop-off er achter komt dat je koffer net te zwaar is of net te breed?

Mijn vraag is dus eigenlijk of de kosten voor het vervoeren van je koffer in het ruim bij de balie (dus niet als je al bij de gate bent) net zo veel kost als je vantevoren online aangeeft een koffer te willen inchecken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms wel soms niet. Ryanair is wel een van de strengste. Ze willen gegarandeerde koffers a 90 euro verkopen. Bij de drop-off heb je een mandje en als de koffer daarin past mag deze mee. Mijn vraag is als je dan merkt dat de koffer niet mee mag als handbagage wat dan de kosten zijn om alsnog in te checken.

Het beste antwoord

Volgens de website
Kosten voor ingecheckte bagage per tas/per enkele vlucht
1e tas (15kg) – Laagseizoen vooraf geboekt via site: 15 €, op luchthaven 60 €
in Hoogseizoen vooraf geboekt via site 25 €, op luchthaven 100 €

Als je die koffer van je volstopt komt er misschien die ene centimeter bij, maar dat geeft niet zo. Belangrijker is dat je al gauw boven de 10 kilo komt.
(je kunt een koffer het handigste wegen door eerst zelf op de weegschaal te gaan staan en daarna met koffer in je hand)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk, op de luchthaven kost het dus 60 euro, vooraf (kan tot max. 4 uur van tevoren) 15 euro. Dat is in feite het antwoord op mijn vraag.

Andere antwoorden (1)

Met die een centimeter meer kofferdikte zul je hoogst waarschijnlijk geen problemen ondervinden, mijn ervaring is dat als je de koffer even moet drukken, hij gewoon geaccepteerd wordt. Het gaat erom dat indien de koffer te dik, en dus te hoog kan zijn er problemen ontstaan om hem op correcte wijze in de bagageopbergplaats boven je hoofd te bergen.
Voor verdere extra tarieven kun je het best onder aan de Ryanairsite kijken waar alle spelregels vermeld staan. Hier een uittreksel:
Elke passagier mag maximaal 2 tassen inchecken tegen betaling van de geldende ingecheckte bagagetarieven door een keuze te maken uit toegestane in te checken bagage van 15 of 20 kilo gedurende het maken van de eerste boeking. Nadat de boeking gemaakt is kunt u ingecheckte bagage toevoegen aan de reservering via de Mijn boeking beheren sectie op tot 4 uur voor het geplande vertrek van de vlucht. De ingecheckte bagagetarieven worden berekend per persoon/per enkele vlucht en zijn met korting als u online boekt. Wanneer u de boeking maakt via een Ryanair call center of op de luchthaven, zullen er hogere tarieven gelden, dit geldt ook voor vluchten naar/van de Canarische eilanden, en een aantal skiroutes, een aantal andere bestemmingen en voor reizen in de hoogseizoen maanden juli en augustus. De tarieven kunnen variëren; wanneer u de ingecheckte bagage boekt en betaalt, geldt het tarief van dat moment.