Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geven ze sommige vluchten zoveel vluchtnummers?

Als carriers samenwerken, willen ze allemaal hun eigen vluchtnummer aan een vlucht geven. Is dat niet een voortdurende bron van misverstanden, ook bij de bagageafhandeling? Waarom geven ze niet één uniek vluchtnummer aan elke vlucht aan de hand van de eigenaar van het vliegtuig?

Hier een voorbeeld van de vluchtnummers van één vlucht, tussen Porto en Madrid:

NI 1002 Portugalia Airlines
TP 1002 TAP-Air Portugal
US 5057 US Airways
TK 8127 Turkish Airlines
JJ 8647 TAM Linhas Aereas
CA 7044 Air China International

escape
11 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gaat allemaal om geld en reclame en voldoen aan verwachtingspatroon van de klant.

Indien iemand bij China-Air boek, zie ik graag op de ticket staan: CA nummer. Want dan denk/hoop/verwacht ik de china air service etc..
Iemand anders ziet graag US nummer staan etc.

En dan bij het daadwerkelijk vliegen zie je een heel ander "merk" toestel staan.

Overigens staat het wel soms/vaak bij het boeken: "vlucht uitgevoerd door die en die".

In bagageafhandeling maakt het weinig uit. Veel gaat automatisch. Het zal een computer niks uitmaken of je alleen koffers met label US... of ook CA... moet gooien in een wagen/mandje. De cargo loaders die de koffers in vliegtuig laden, die zijn alleen bezig met zo snel mogelijk karretje legen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet altijd (lang) van tevoren bekend dat al die vluchten in een toestel gestopt worden.
Als er meer stoelen verkocht worden vliegen er meerdere toestellen, als de verkoop tegenzit worden vluchten gecombineerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Dat is wel bekend, want dit zijn codeshare vluchten; de vlucht wordt maar door 1 maatschappij uitgevoerd, en krijgt bij andere maatschappijen waarmee ze een codeshare agreement hebben een ander vluchtnummer (dat weer geboekt kan worden door hun (al dan niet vaste) klanten). [ met dank aan de moderatoren, ik had per ongeluk op "melden" gedrukt, maar wilde reactie plaatsen. Gelukkig kreeg ik de tekst per mail weer terug :) ]
Zoals in de reactie op AdrieK al werd gezegd komt het door Code sharing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding