Stel je springt terwijl je in een vliegtuig zit, val je dan naar achterin het vliegtuig?

Zoniet, waarom dan niet? Je hebt in je sprong immers geen snelheid, terwijl het vliegtuig wel snelheid heeft, wat ertoe zou leiden dat je naar achteren vliegt in het vlieguig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat je zegt, heb je tijdens je sprong WEL snelheid.

Voordat je springt, beweeg je met (bijvoorbeeld) 900 km/u naar voren.

Als je dan springt, houd je heel gewoon die voorwaartse snelheid van 900 km/u. Daarbovenop heb je dan een omhooggerichte snelheid van een paar cm per seconde.

Maar de hele tijd dat jij los bent van de vloer, blijft je voorwaartse snelheid gewoon bestaan. Je vliegt dus met diezelfde 900 km/u waarmee ook het vliegtuig vliegt.

Je zult dus niet naar achteren vallen.

Toegevoegd na 3 minuten:

Je kunt het gewoon uitproberen in je kamer. De aarde draait immers, en jouw kamer draait gewoon mee. Eén rondje per 24 uur.

Dat is (in Nederland) een snelheid van ruim boven de 1000 km/u. Net een tikje sneller dan de meeste vliegtuigen dus.

Jouw kamer beweegt dus met ruim 1000 km/u rond de as van de aarde. Dus je kunt het gewoon proberen: spring zo hoog als je kunt, en kijk of je of dezelfde plek landt, of juist wat meer "naar achteren" (richting het westen).

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++ Exactly
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem! En toch weer een minkukel aan het minnen.. Van mij een dikke plus.

Andere antwoorden (6)

Je zal niet naar achteren vallen omdat je je IN het vliegtuig bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen luchtweerstand. Je zit in een ruimte waar de lucht stil staat, zeg maar. Daarom vlieg je niet naar achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het vliegtuig dezelfde snelheid aanhoudt dan zal je op dezelfde plaats terug eindigen, tenzij het vliegtuig versnelt of vertraagt wanneer je springt dan zal je op een andere positie terecht komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige goede andwoord, als ik meer dan 99 punten had was dit een plusje
nee je zal niet vallen. in het vliegtuig is er geen wind die je wegblaast. als je op een vleugel zou staan zou je wel naar achter vallen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft iets met de luchtdruk of zo te maken. De lucht in het vliegtuig beweegt met het vliegtuig mee. Een vlieg bv. vliegt ook gewoon rond. Het is niet zo, dat door de snelheid van het vliegtuig de vlieg heel snel naar voren moet vliegen om niet tegen de achterwand verpletterd te worden. Ja, het is wel Jip en Janneke taal maar ik hoop dat je het snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals alle andere antwoorden niet, want er wordt verder geen kracht op je lichaam uitgeoefend.

Als het vliegtuig versnelt, wordt er een gelijke en tegengestelde kracht op je uitgeoefend, hierdoor kan je naar achteren bewegen (vallen). En als het vliegtuig stevig deaccelereerd gebeurt precies het omgekeerde.