Hoe ziet de gemiddelde werkweek van een intercontinentale piloot er uit?

Hoeveel tijd vliegt hij? Hoe lang blijft hij op plaats van bestemming? Hoeveel vluchten maakt hij in een week?

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik bedoel... op maandag gaat hij op weg naar (bv ) Johannesburg. Wanneer gaat hij terug en wanneer moet hij dan weer de lucht in? Maakt hij 1, 2, 3 of meer vluchten per week.

Of zij natuurlijk...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Behalve de uren dat een piloot werkelijk in de cockpit zit en van A naar B vliegt, zijn er nóg een aantal zaken die hij moet : zijn proficiency-check, zijn routecheck, en de simulator-check. Ze moeten een ongelooflijke hoeveelheid parate kennis hebben - de zg. by-heart-items, en het is elke keer weer stress, als de checks eraan komen, want om begrijpelijke redenen wordt je natuurlijk geacht te slagen...Vooral in de simulator is het bloed, zweet en tranen.....Dan natuurlijk ook het flightsafety-examen, ieder jaar.
Een vlucht begint al 1 1/2 uur voor vertrek, met alle berekeningen van de fuel, de wind, de route die te nemen is, en het is mij een raadsel hoe zo'n vluchtplan voor bijv. 11.24 tot op de minuut klopt. Aan boord wordt dan alles gecheckt, alle funkties van het vliegtuig, aantekeningen die de vorige piloten hebben gemaakt met betrekking tot dit specifieke vliegtuig, evt reparaties, die door de technische dienst zijn gedaan, het vluchtplan invoeren in de computer, start-up clearance vragen aan de verkeersleiding, en pas dan beginnen de passagiers in te stappen....
Ook na de landing zal hij nog allerlei zaken moeten afhandelen, omdat hij "eraf" gaat, en de nieuwe bemanning het vliegtuig overneemt.
Dan begint het proberen zo goed mogelijk het tijdsverschil te hanteren, zodat als het volgende vliegtuig 24 uur later landt, dat hij dan weer fit is om er weer zo'n 14 uur tegenaan te kunnen.
Afhankelijk van een heleboel factoren wordt de minimum wettelijke rust vastgesteld : vliegtijd, nachttrajekt(en), hoeveelheid tijdsverschil, en nog een aantal zaken, die ik niet precies weet (heb meer ervaring met cabine-regels)
Om bij je Joburg vlucht te blijven : vliegtijd is zo'n 11 1/2 uur, diensttijd dus 13 1/2. Geen of 1 uur tijdsverschil.
Voor de terugvlucht minimaal 1 1/2 uur voor vertrek op de luchthaven zijn, dus afhankelijk van hoever het hotel is nog de rijtijd erbij.
Het is een nachtvlucht terug, dus hij zal op di of wo-ochtend weer landen (hangt ervan af, of het een dagelijkse vlucht is, of hetzelfde toestel - piloten vliegen maar 1 type vliegtuig, dus MD11,of B747,of B777)
Als hij dinsdagochtend weer thuis is zal hij 4 dagen rust hebben, dus hij zal dan zondag weer moeten vliegen.
De kortste vluchten zijn de noord-atlantische westkust, de langste zijn het Verre Oosten (12-14 uur vliegtijd)
Zomaar een schema: Seoul, Hongkong, Tokyo, Vancouver, Mexico, JFK, Shanghai, Montreal - en dat is zo'n 2 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De gemiddelde intercontinentale verkeersvlieger vliegt minimaal 200 uur per jaar. Dus dit zou globaal inhouden dat een piloot zo'n 10 keer per jaar van Schiphol naar Miami Airport vliegt. En hoelang een piloot op de plaats van bestemming blijft? Dit kan variëren van enkele dagen tot enkele uren...

Maar kan me niet echt voorstellen dat voor verkeersvliegers het bekende rondje om de kerk ook geld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo:
(met als aantekening dat de piloot in kwestie eerder deze maand hard gewerkt heeft en dus wat extra vrije dagen heeft opgebouwd die hier weer zijn teruggegeven)
Indeling van 17 aug 09 t/m 13 sep 09

MA 17 REISVERLOF
DI 18 REISVERLOF
WO 19 AANMELDEN 1530 LOKALE TYD AMS
FUNKTIE 15
WAARDERING 5800 VLIEGUREN 1045
BYSCHRYVEN PD+1
1445 KL0433 AMS IKA 1955 M11
2145 KL0434 IKA AMS 0320 M11
DO 20 AFMELDEN 0550 LOKALE TYD AMS
REISVERLOF
VR 21 REISVERLOF
ZA 22 REISVERLOF
ZO 23 VRY NEVENOPDRACHT
MA 24 VRY NEVENOPDRACHT
DI 25 PREMIEDAG
WO 26 PREMIEDAG
DO 27 AANMELDEN 1225 LOKALE TYD AMS
FUNKTIE 15
CYCLUSLENGTE 8 VLIEGUREN 2115
1140 KL0757 AMS PTY 2240 M11
MA 31 0105 KL0758 PTY AMS 1120 M11
AFMELDEN 1350 LOKALE TYD AMS
DI 1 REISVERLOF
WO 2 REISVERLOF
DO 3 REISVERLOF
VR 4 VRY NEVENOPDRACHT
ZA 5 NIET INDEELBAAR
ZO 6 AANMELDEN 1425 LOKALE TYD AMS
FUNKTIE 15
CYCLUSLENGTE 7 VLIEGUREN 1915
1340 KL0681 AMS YVR 2325 M11
DI 8 0145 KL0682 YVR AMS 1115 M11
AFMELDEN 1345 LOKALE TYD AMS
WO 9 REISVERLOF
DO 10 REISVERLOF
VR 11 REISVERLOF
ZA 12 REISVERLOF FLEXIBEL