Een vliegtuig legt over land 5000 km af, maar hoe lang is deze grondafstand op 10 kilometer hoogte?

De aarde is rond dus hoe hoger hoe langer lijkt me. Hoe wordt de afstand in het vliegtuig dan laten zien op je scherm, grond of luchtafstand

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het verhaaltje van Jenniejen is goed, maar het rekenwerk wat minder.

Als de aarde een bol is met een omtrek van 40.000 km
dan is de straal 40.000 /(2*pi) = 6366 km.
De straal op vlieghoogte wordt dan 6376 km en voor de omtrek vermenigvuldigen met 2*pi ==>bol 40.062 km.

en 1/8 daarvan is ongeveer 5.007,8 kilometer.
Dus bijna 8 km meer en niet 17 km.

De aarde is geen perfecte bol en tevens zal de hoogte bij start en landing geen 10 km zijn maar het ide moge duidelijk zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de straal niet berekend, ik heb voor de straal de gegevens van wikipedia gebruikt. Met mijn rekenmethodes is volgens mij verder niets mis ;-) De daadwerkelijke omtrek van de aarde is trouwens niet precies 40000 kilometer en de aarde is geen perfecte bol. Waarschijnlijk ligt het antwoord dan ook ergens tussen het jouwe en het mijne in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij gaan alle twee van dezelfde dingen uit (bol, omtrek 40.000) de omtrek 40.000 en de straal van 6.378 horen echter niet bij elkaar. of je gaat uit van 40.000 en bepaald zelf de straal of je gaat uit van 6.378 en bepaald zelf de omtrek. Het verschil wat in jouw berekening lijkt te komen door de 10 km vlieghoogte wordt in werkelijkheid voor een belangrijk deel veroorzaakt door de inconsistentie. Je hebt gelijk dat de aarde geen perfecte bol is en dat dat de uitkomsten zal beinvloeden.

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet dat het mekaar zoveel doet aangezien de aarde niet zó rond is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is ongeveer 40.000 km in omtrek. 5000 km is dus 1/8 deel hiervan. De straal van de aarde is 6378 km. De straal van je vliegtuig is 10 km. Dus die wordt nu 6378+10=6388 km. De omtrek van de cirkel die je vliegtuig vliegt is te berekenen door 2*pi*r te berekenen. 2*3.14159*6388. Dit is ongeveer 40137 kilometer. Dit deel je door 8, ongeveer 5017 kilometer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het even uitgerekend!
Aarde's diameter + 20000km x Pi = 103.000 km omtrek, dat is dus de cirkel van een vliegtuig, de aarde heeft een omtrek van 40000 km dus het scheelt degelijk wel wat!
Ik denk trouwens dat in een vliegtuig de op land/zee gereisde km gezien laat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh iemand was me al voor
De aarde is ongeveer 40.000 km in omtrek. 5000 km is dus 1/8 deel hiervan. De straal van de aarde is 6378 km. De straal van je vliegtuig is 10 km. Dus die wordt nu 6378+10=6388 km. De omtrek van de cirkel die je vliegtuig vliegt is te berekenen door 2*pi*r te berekenen. 2*3.14159*6388. Dit is ongeveer 40137 kilometer. Dit deel je door 8, ongeveer 5017 kilometer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verhaaltje is goed,maar het rekenwerk minder