Voor welke doelen worden helikoptervluchten ingezet?

Ik werk in Amsterdam-Sloterdijk en zag net een helikopter rondcirkelen.

Ook hoor ik, als ik 's nachts in bed lig, wel 's een helikopter overvliegen (ik woon vlak bij de kust).

Ik vraag me altijd af wat de reden is of met welk doel ze daar vliegen. Iemand een idee? Ik heb het niet over recreatieve vluchten of traumahelikopters...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet toevallig dat er in Amsterdam sloterdijk een terminal is waar de helikopters worden voorzien van brandstof. Dus misschien zie je ze daarom met regelmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. En ook in Den Helder.

Het beste antwoord

al het bovenstaande klopt, daarnaast hebben ze nu ook een nieuw doel: wiet plantages opsporen. Ze hebben een infrarood'scanner' aan boord waarmee ze warmte detecteren, mocht er op een vreemde plek veel warmte gezien doen ze een huiszoeking, amsterdam lijkt me de plek bij uitstek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Naast trauma- en recreatieve vluchten heb je zakelijke vluchten (denk ook aan verkeer van en naar boor eilanden), medische vluchten (van en naar eilanden) en ook de politie maakt gebruik van helicopters om te surveilleren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor recreatieve vluchten is het stijgen en landen boven bewoonde gebieden overigens beperkt. Je moet daar de juiste vergunningen voor hebben. Er zijn bijvoorbeeld wel bedrijven met een eigen landingsplaats voor helikopters.

Wij hebben wel eens een grapjas gehad met een tijdelijke ontheffing die het hele weekend rondjes boven onze woonplaats ging maken met vrienden en familie. Na klachten van bewoners was dat snel over.

De meeste kans is dat een helicopter in bewoonde gebieden een politie helikopter is. Ze worden ook ingezet om boven snelwegen te vliegen om de verkeersdoorstroom in de gaten te houden.

Als je aan zee woont zal het waarschijnlijk om verkeer gaan naar booreilanden en schepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn maatschappelijke helikoptervluchten. Behalve de politie- en traumaheli's zijn er helikopters met een nutsfunctie, zoals vluchten door het loodswezen. Die kunnen ook uitgevoerd worden door een commercieel helikopterbedrijf; bijvoorbeeld voor de controle van hoogspanningsleidingen en kabels.
13 jaar geleden
Grote Kans op 2 soorten

De politiehelikopters staan op Schiphol oost en die vliegen regelmatig over die kant aan. Of ze snuffelen rond met hun camerás

Of de 112 heli komt of gaat naar de Vu toe.

Verder worden loodsen ook regelmatig met heli's vervoert en die landen of op IJmuiden of Amsterdam