moet je tegenwoordig (2021) invoerrechten betalen als je een pakketje ontvangt van buiten de EU?

iemand in het buitenland (buiten de EU) heeft een pakketje naar mij opgestuurd. nu kreeg ik opeens een melding van DHL dat ik meer dan twintig euro invoerrechten moet betalen en dat ik anders het pakketje niet kan ontvangen. is dit gebruikelijk tegenwoordig dat als je iets besteld of ontvangt vanuit buiten de EU dat je daarvoor (zo'n hoog) bedrag moet betalen?

2 jaar geleden
2.1K
Utrecht
2 jaar geleden
Ja, daar moet je tegenwoordig voor betalen: 21% BTW + de extra kosten die de vervoerder (DHL of PostNL) rekent voor de afhandeling. Vanwege de (hoge) afhandelingskosten is het te betalen bedrag vaak onevenredig hoog ten opzichte van de koopprijs.
Bestellingen van Aliexpress zijn tegenwoordig al incl. BTW: dan komt er bij aflevering niets meer bij.
Dus let erop bij aankopen van buiten de EU.

Antwoorden (1)

Ja, dat klopt. Sinds 1 juli 2021 moet je voor alles wat je koopt in, dus invoert vanuit, een land buiten de EU BTW en overige inklaringskosten betalen.
Tot 1 juli 2021 hoefde je dat pas betalen als de waarde vang de ingevoerde goederen meer dan 22 euro was, maar sinds 1 juli moet je deze kosten altijd betalen, ongeacht het bedrag.
En het bedrag kan behoordelijk hoog zijn. Je moet namelijk BTW betalen, en dat percentage is voor de meeste goederen 21%. En daar bovenop komen inklaringskosten.
Dat zijn kosten die de koeriersdienst moet maken om jouw pakket door de douane te krijgen. Deze kosten verschillen per koeriersdienst. DHL rekent hiervoor 25% van de waarde van het pakket met een minimumbedrag van 14,50. PostNl rekent hiervoor een vast bedrag, waarbij een verschil wordt gemaakt voor pakketten met een waarde tot 150 euro (inline betalen 4,00 euro en bij het servicepunt betalen 7,00 eur) en pakketten met een waarde van meer dan 150,00 ueor (online 10,00 euro betalen en bij het servicepunte 13,00 euro betalen.
Doordat de BTW en de inklaringskosten nu niet meer alleen betaald hoeven te worden bij artikelen met een waarde boven de 22,00 euro, zijn veel artikelen die je goedkoop op sites als AliExpress kunt kopen, nu een stuk duurder geworden.
Overigens moet je deze kosten ook betalen, als een particulier de goederen naar je toestuurt. Dus het gaat niet alleen om goederen die je bijvoorbeeld in een webshop hebt gekocht.