Wordt er post bezorgd op Goede Vrijdag?

Voor zover bij mij bekend is, wordt er geen post bezorgd op feestdagen. Nu weet ik zo even niet of Goede Vrijdag ook onder de officiële feestdagen valt.

3 jaar geleden
7.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Goede vrijdag is geen officiële feestdag
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron1212
Die uitspraak is in contradictie met:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen Feestdagen 2021
Nieuwjaarsdag: vrijdag 1 januari 2021
Goede vrijdag: vrijdag 2 april 2021
Pasen (eerste en tweede paasdag): zondag 4 en maandag 5 april 2021
.... Niet dat dat uitmaakt, het kan heel goed zijn dat een bedrijf of COA Goede Vrijdag gewoon iedereen laat werken.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. De Rijksoverheid maakt er een potje van. Want iets feestelijks heeft een vrijdag nooit. Zeker een Goede Vrijdag niet,
De vrijdag is al eeuwenlang een ongeluksdag, zeker als de vrijdag op de 13de valt. En de herdenking van de kruisdood van Christus een feestdag noemen, is wel heel navrant (= op pijnlijke wijze bedroevend).
LeonardN
3 jaar geleden
Dat staat buiten het feit of het als een "officiële feestdag" wordt aangemerkt.

Antwoorden (1)

Ja. Goede Vrijdag is géén feestdag waarop alle werkende recht hebben op een vrije dag. Er wordt dus normaal post bezorgd.
. . .
werkende = werkenden
P.s.
Voor degenen die de betekenis van Goeie Vrijdag kennen is het juist een rouwdag...
Toegevoegd op 31 maart 2021 11:54: tekst
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Sterker nog: PostNL vermeldt Goede Vrijdag niet eens als een bijzondere dag. Het is een dag als alle andere gewone dagen.
https://www.postnl.nl/klantenservice/algemene-bezorgdagen-tijdens-feestdagen/
LeonardN
3 jaar geleden
"Goede Vrijdag is géén feestdag waarop alle werkende recht hebben op een vrije dag."
Zo'n dag bestaat dan ook in het geheel niet, dus dat lijkt me geen sterk argument.
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN nationale feestdagen zijn juist dagen waar iedereen recht op heeft om vrij te zijn. Er zijn echter beroepen waarbij dat niet mogelijk is daarom worden er in COA's hierop uitzonderingen gemaakt en weet de werknemer dat hij of zij niet altijd automatische vrij heeft.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik lees hier (van de Rijksoverheid):
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen "
Feestdag: recht op vrije dag?
Er is GEEN wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers.
Er is dus GEEN wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag.
In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u VRIJ bent op feestdagen.
" Precies andersom dus. In een CAO staat wanneer je WEL vrij bent. NIET wanneer er uitgezonderd is.
Je draait recht en gewoonte om. Het is voor veel mensen/bedrijven gewoonte dat men met de meeste erkende/nationale/officiële feestdagen vrij is. Dat is echter geen recht met uitzonderingen.
Goede Vrijdag/Bevrijdingsdag is een veelvoorkomende uitzondering op die gewoonte. https://nl.wikipedia.org/wiki/Feestdagen_in_Nederland#Algemeen_erkende_feestdagen
"De meeste mensen hebben alle algemeen erkende feestdagen vrij behalve Goede Vrijdag en Bevrijdingsdag."