Ben je verplicht om je eigen adres op te geven bij een bezorging bij een pakketpunt?

Hoe zit het met het verplicht doorgeven van het eigen adres van de afzender en de ontvanger, wanneer je een pakket via een pakketpunt wil verzenden of ontvangen?

3 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

JA. Bij het afgeven en/of afhalen van een pakket bij een pakketpunt wordt gevraagd naar je adres (bij ophalen ook je ID). Het adres is bij afgifte belangrijk ingeval het pakket kwijt zou raken of verkeerd bezorgd wordt. Dar heeft de pakketdienst in ieder geval een retouradres. Bij afhalen is het ook belangrijk omdat het adres dan met je ID een onderdeel uitmaakt van je identificatie, zodat niet Jan en Alleman jouw pakket kan ophalen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Aanvulling: het gaat niet alleen om ID. Er zijn drie mogelijkheden: paspoort, ID en rijbewijs, zoals o.a. op de website van DHL staat.
Zondag 29 november 2020 is in België aan het licht gekomen dat hiermee kon worden gefraudeerd bij Bpost - omdat äfhaalcodes van andere pakketontvangers zichtbaar waren op internet. Hierdoor kon je probleemloos een pakket van iemand anders afhalen. Dit "lek" is inmiddels gedicht.