Is het als particulier niet mogelijk om pakketten zwaarder dan 30 kilo te versturen via PostNL?

Ik was net bij een postpunt en zie beweerden dat dit de regel zou zijn bij het bedrijf. Hoe kun je dan een groot kerstpakket versturen vraag ik mij af?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Het is als particulier idd niet mogelijk pakketten te versturen boven de 30 kilo via PostNL.
Er is geen tarief voor en er wordt een maximum van 30 kilo bechreven.

https://www.goedkoop-pakket-versturen.nl/aanbieders/postnl.html

Maximaal gewicht: 30 kg
Maximale afmetingen:
0-10 kg: 100 x 50 x 50 cm
10-30 kg: 176 x 78 x 58 cm

"Hoe kun je dan een groot kerstpakket versturen vraag ik mij af?"
Wellicht dat er een andere bezorger is die dit wel doet voor particulieren, of je zou zelf met een huurbusje in de weer kunnen gaan.

UPS
https://www.ups.com/nl/nl/help-center/packaging-and-supplies/weight-size.page?
Pakketten mogen maximaal 70 kg wegen
De som van de lengte en de omtrek van pakketten mag maximaal 400 cm zijn
Pakketten mogen maximaal 274 cm lang zijn
Voor pakketten die meer dan 31,5 kg wegen, 25 kg binnen de EU is een speciaal "zwaar pakket"-etiket vereist
Voor pakketten waarbij het verschil tussen afmetingen en gewicht groot is, gelden speciale tarieven en moet het volumegewicht worden berekend.

"Ik was net bij een postpunt en zie beweerden dat dit de regel zou zijn bij het bedrijf."
Dat is correct. Er is inderdaad grote kans dat dit weer te maken heeft met ARBO-normen over gewicht dat een werkend persoon mag tillen.
PostNL-medewerkers gebruiken dacht ik geen/weinig hulpmiddelen ivm tillen. Ook zijn ze altijd alleen, dus is 30 kilo eigenlijk al te zwaar voor landelijke wetgeving.
3 jaar geleden
Als je een 'groot kerstpakket' wil versturen (>30 kg), dan moet je het óf opsplitsen in twee pakketten/dozen, óf een vervoerder inhuren die de hulpmiddelen heeft (zoals een vorkheftruck) om zulke zware pakketten te vervoeren/af te leveren.