Kun je aangetekende post in de oranje brievenbus gooien?

Ik heb op Postnl een label uitgeprint voor aangetekende post buiten Europa en deze gewoon in de oranje brievenbus ge gooit. Dat kan gewoon toch?

5 jaar geleden
9.9K
Antoni
5 jaar geleden
Ga nog eens goed na wat aangetekende post precies is, zo raad ik je aan. Aangetekende post wordt niet op dezelfde manier verwerkt als gewone post, maar op een veiligere manier. Dan moeten de postmedewerkers natuurlijk wel van tevoren weten dat jouw brief aangetekend moet worden verstuurd. Dat lukt niet als je deze zo maar in de oranje brievenbus doet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.postnl.nl/klantenservice/advies-opties-bij-versturen/aangetekend/hoe-werkt-het/
Je kunt de brief wel in de bus gooien (alles kan) maar dat is niet de bedoeling van iets aangetekend verzenden.

Antwoorden (2)

Volgens post.nl moet je de brief afgeven op een postkantoor.
----1. Online Maak eenvoudig uw label aan en print deze direct uit. U hoeft de brief enkel nog af te geven op een Postkantoor. ------
Dan ontvang je een verzendbevestiging die je nodig kunt hebben wanneer de brief vermist wordt.
--Komt de inhoud van uw brief beschadigd aan of is de brief vermist? U kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Dan stellen wij een onderzoek in. Blijkt uit dit onderzoek dat u recht heeft op schadevergoeding? De hoogte hiervan is afhankelijk van de waarde van de inhoud van uw brief. Wij hebben hiervoor uw verzendbewijs en foto's van de beschadigde brief nodig. Het is dus belangrijk dat u deze bewaart. ----
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als men een brief die aangetekend verzonden had moeten worden in de oranje brievenbus werpt, wordt er géén onderzoek gedaan. Men kan namelijk niet bewijzen dat de brief is gepost.
Aantekenen betekent dat de verzender een bewijs krijgt (op het postkantoor) dat de brief is verstuurd, en dat de ontvanger tekent voor ontvangst. Of hij weigert de brief,en dan gaat-ie retour afzender.
Vooral voor brieven met geldwaarde of met een juridisch belang, kan het van belang zijn dat je de verzending kunt bewijzen.
Als je de brief zelf in de brievenbus gooit heb je dat bewijs niet.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Als je de brief zelf in de brievenbus gooit heb je dat bewijs niet."
Volgens mij werkt dan de rest ook niet. De handtekening zal ook niet gevraagd worden lijkt me.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ klopt bij in de bus gooien heb je geen bewijs dat je de brief hebt verzonden. Je kunt niet eens bewijzen dat je de brief in de bus hebt gedeponeerd.
Zo werkt het:
Na betaling ontvang je een e-mail met je verzendlabel. Label uitprinten en op brief of pakket plakken.
Brief of pakket afgeven bij de PostNL-locatie, daar krijg je een verzendbewijs met een Track & Trace-code. Met deze code kun je online de status van de brief of pakket bekijken.