Waar haal ik priority-stickers?

Ik heb eigenlijk twee vragen. Kan ik Nederlandse kinderpostzegels met toeslagen ook gebruiken voor post naar het buitenland ? En klopt het dat ik op het postkantoor gratis priority-stickers kan halen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja en ja.
https://www.postnl.nl/klantenservice/vragen/postzegels/postzegel-voor-nederland-ook-gebruiken-voor-buitenland.html

Antwoorden (1)

Priority-stickers kun je gratis verkrijgen op het postkantoor.
En kinderpostzegels met toeslagen zijn gewoon geldig – en dus (mits voldoende frankering) ook voor post naar het buitenland.

“Kan ik een postzegel voor Nederland ook gebruiken voor het buitenland?
Ja, dat kan. Voorwaarde hierbij is dat u voldoende zegels plakt totdat u het juiste tarief heeft voor het buitenland. Voor buitenlandse en binnenlandse bestemmingen voegt u een priority sticker toe. Deze zijn gratis te verkrijgen bij onze Postkantoren.”
https://www.postnl.nl/klantenservice/vragen/postzegels/postzegel-voor-nederland-ook-gebruiken-voor-buitenland.html

De achtergrond van deze “internationale geldigheid van postzegels” is dat je hier aan jouw ‘verzendende’ postdienst in één keer voor alle transport- en bezorgkosten tot in de brievenbus van de geadresseerde betaalt.

“Voordat de Wereldpostunie werd opgericht moest een land een apart postverdrag hebben met elk land waarnaar het post zou willen sturen of waarvan het zou willen ontvangen. De Verenigde Staten organiseerden een internationaal postcongres in 1863.
[...]
De Wereldpostunie regelde dat
- elke lidstaat volgens een vaste verdeelsleutel zou bijdragen aan het bestuursapparaat van de Postunie.
- internationale en nationale post gelijk behandeld zou worden, en ( _nu komt het_ )
- elk land al het geld voor internationale post houdt.
Een van de belangrijkste resultaten van de unie was het wegvallen van de noodzaak om verschillende postzegels op de brief te plakken. Vóór de oprichting van de unie was het namelijk vereist dat de brief werd voorzien van een postzegel voor elk land waar de brief door ging. De Wereldpostunie aanvaardde de postzegels van de lidstaten voor de gehele internationale route.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldpostunie

In 1969 en 1991 zijn daar tussen de postdiensten overigens wel andere afspraken over gemaakt, maar voor de klant die post verzendt heeft dat geen gevolgen gehad: je betaalt nog steeds alleen aan de postdienst in jouw eigen land door postzegels te plakken overeenkomstig het geldende tarief voor post naar het gewenste buitenland, en verder regelen de landen onderling de verrekening als er veel meer post naar het ontvangende land gaat dan er daar vandaan verzonden wordt.