Kan een poststuk zomaar verdwijnen ?

Het gebeurt mij nu al voor de derde keer dat een aan mijn geadresseerd poststuk leeggehaald of helemaal niet bij mij aankomt. Een week geleden is een oud mobieltje (telefoon) verstuurd en nog steeds niet bezorgd. Ook kreeg ik een tijd geleden tot twee keer toe een plastic zakje met een duidelijk opengescheurde envelop waar een broche had gezeten.
Vooral een telefoon moet dan toch boven water komen in het sorteercentrum ? Je zou toch denken dat als dat in een sorteermachine blijft steken of uit de envelop valt het uit de machine gehaald gaat worden.
Je zou toch verwachten dat als ik opgeef in welke brievenbus het gepost is en waar het bezorgt had moeten worden dat het dan boven water komt.
Of moet ik vrezen dat het verdwijnen der poststukken niets met sorteermachines temaken heeft ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Heeft niets met sorteermachines te maken. Meer met diefstal.
Inekez1
7 jaar geleden
"Vooral een telefoon moet dan toch boven water komen in het sorteercentrum ? Je zou toch denken dat als dat in een sorteermachine blijft steken of uit de envelop valt het uit de machine gehaald gaat worden." Er komt werkelijk van alles uit zo'n machine te voorschijn! Niet alleen mobieltjes en broches. Denk jij dat het dan nog te achterhalen is welk los voorwerp bij welke kapotte envelop hoorde? Ze gaan echt niet tussentijds de machines stopzetten op het moment dat er een envelop kapot gaat, dan zou iedereen zijn post met vertraging krijgen. Voorwerpen moet je nooit zomaar in een envelop versturen. Een broche goed vastplakken op een stuk karton en dan met een extra stukje karton erop in een luchtkussenenvelop verzenden. Zeker metalen dingen of andere voorwerpen of kleine kaartjes met scherpe randen die los in een envelop op en neer kunnen schuiven, zijn er vaak de oorzaak van dat een envelop openscheurt aan de rand. En voorwerpen die niet plat genoeg zijn kunnen ervoor zorgen dat in de machines de envelop openscheurt in het midden. Een telefoon verzenden? In een doosje via de pakketpost. Eventueel aangetekend, maar in elk geval met track-and-trace code. "Of moet ik vrezen dat het verdwijnen der poststukken niets met sorteermachines te maken heeft ?"
Als er kapotte enveloppen in plastic hoesjes worden bezorgd, dan ligt dat in elk geval niet aan de bezorger. Die hoesjes worden in het sorteercentrum gedaan. Als de bezorger iets achterover zou drukken, zou je die envelop niet op die manier krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De tweede keer dat ik een sieraad leit versturen heb ik de afzender idd gevraagd het ding op een kaart te plakken waar ook mijn adres op staat en dat in een envelop te doen. Ik weet zeker dat het niet aan de bezorger ligt. Dat is een dochter van mijn buurvrouw.
TurfGraver
7 jaar geleden
Het gaat door meer handen dan alleen de bezorger bij u aan de deur. :)
Advies van vijfmeter lijkt mij prima....
samaiphon
7 jaar geleden
niet alleen bij de post maar ook bij Kiala en op luchthavens krijgen sommige dingen "voetjes"!
er zijn nu eenmaal mensen met lange vingers.
een raad die ik ooit eens van iemand kreeg: als je bvb een broche of een mobieltje laat versturen doe dat dan in een grotere doos zoals misschien een schoendoos en het kleinood in zilverpapier omwikkelen zodat een scanner niet dan detecteren wat er juist in zit...
natuurlijk het gewicht van het pakje verdelen zodat men niet precies kan bepalen waar er iets van gewicht inzit en voor de rest goed opvullen tegen schade met proppen krantenpapier of zo.
een grotere doos omdat met een klein pakje meestal duurdere dingen verstuurd worden en die kunnen gemakkelijker in de zak van iemand belanden!
ik heb ooit iemand betaald om een wegenkaart van Thailand op te sturen maar die is nooit aangekomen bij mij...
als compensatie omdat er nergens een spoor van gevonden kon worden kreeg ik van de Belgische Post 2 postzegels voor brievenpost toegestuurd. hahaha alsof dat het verlies van die wegenkaart kon compenseren!!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, zelfs aangetekende post. De afzender en ik hebben er alles aan gedaan om mijn handtekening te achterhalen op welk adres dit dan zogenaamd was afgeleverd. Track & Trace ging tot aan het sorteercentrum. Nooit meer gezien. Diegene die het heeft ontvangen ook niet de moeite genomen om het retour te sturen. Geen idee. Nu weet ik dat ik in dat geval aangifte had moeten doen bij de Politie want ik werd door de Post heel slecht geholpen. Die vonden het wel best. Ze konden ook geen handtekening overleggen. Pakje van 150 euro verdwenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ging om een oude nokia97 mini. Een ding van nog geen € 20,- Niks waard voor handel. Zelfs een kind heeft tegenwoordig duurdere mobieltjes. Maar ja als je niet veel geld hebt en alleen maar wilt bellen kan het er voor mij mee door.

Antwoorden (1)

Nee, zomaar kan dat niet en het ligt niet aan de sorteermachine. Wat ronron zegt vermoed ik ook.
Als je een zending verstuurt en je wil toch een soort garantie hebben moet je het aangetekend versturen in een doosje wat niet door de brievenbus past, dan is het verzekerd tot €500,-
Als je het verstuurd als een aangetekende brief is het maar verzekerd tot €50,-
NB het verschil in verzendkosten is slechts €0,25 (8,60 vs 8,35)