Waar zijn de lijnnummers van OV bussen op gebaseerd?

Sommige buslijnen hebben een bepaalde link. Ze kruisen elkaar op een bepaald punt, dan verschillen de nummers van elkaar. Maar hebben de nummers "op-zich" een duidelijke afkomst naast de verhouding die ze onderling soms hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat niemand nog op "goeie vraag" heeft geklikt!! Bij deze...zeer leuke vraag +1...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook een leuke vraag, maar na 3 keer lezen snap ik het echt nog steeds niet. Buur bedoel je dat er een verband zou moeten zijn tussen de nummering lijn 138 en lijn 139 als ze elkaar ergens kruisen en er overgestapt moet worden?
En of b.v. lijn 4 in de buurt ligt van lijn 5?

Het beste antwoord

In eerste instantie is er ergen wel logica.

Ik kijk even naar Haarlem;
Men heeft daar Stadsdiensten in Haarlem en omgeving
Ijmond ,Bollenstreek,Amsterdamroutes ,Etc etc

De stadsroutes beginnen bij lijn 1
De overige routes beginnen in een nummer op een tiental of hondertal. bijv: 51-52-53 of 140 141 etc

je kan vaak aan een nummer zien op welke routesrichting een bus rijdt. 90 serie richting Den hAag bollenstreek, 50 serie richting Leiden, 70 serie richting Ijmuiden, Beverwijk heemskerk. 80 serie richting Amsterdam.
140 richting utrecht

Maar in de loop van de tijd wijzigen routes en en aantallen, dan wijzigt ook soms een lijnnummer.
Dus echt vast staat het niet altijd.

Daarnaast is er natuurlijk overleg met buurbedrijven om te voorkomen dat in Amsterdam vanauit purmerend metd e 80 bereden wordt maar ook uit Haarlem