Tot begin jaren '70 waren treinen donkerrood, groen, blauw, allerlei kleuren. Per treintype was de kleur verschillend, en soms had een bepaald treintype meerdere kleuren. Men heeft in de jaren '70 een nieuwe huisstijl ingevoerd, om duidelijker als eenheid over te komen, en de kleur geel viel duidelijk op. Ook de meeste bussen werden geel met blauw. Tegenwoordig zijn sprinters (stoptreinen) overwegend wit met gele en blauwe accenten, en intercity's hebben een grote blauwe band over de ruiten. Zo kun je makkelijk de verschillende types treinen van elkaar onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat heeft nergens een betekenis voor
ieder land heeft zijn kleuren
ze hadden net zo goed rood kunnen zijn of blauw of paars
dat heeft de regering zo beslist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK ben erg benieuwd waarom je een min krijgt voor dit antwoord..
Waarom zijn de meeste treinen geel en blauw?

Geel en blauw zijn de kleuren van NS. De treinen hebben deze herkenbare kleuren. Zo zie je ze van veraf rijden. Maar als je wat dichterbij staat, zie je verschillen. De Sprinters van NS zijn wit, geel en blauw. Intercity¿s hebben een grote blauwe streep die van voor naar achter loopt. Soms zie je treinen met andere kleuren. Die rijden naar het buitenland. Misschien heb je wel eens een rood met gele trein gezien. Die rijdt naar België. De rood met grijze hogesnelheidstrein, de Thalys, rijdt naar Frankrijk. De witte hogesnelheidstrein, de ICE, gaat naar Duitsland
13 jaar geleden
Enige reden waarom ze geel zijn is omdat het NS zich als geel/blauw beschouwd.

Geel is ook een kleur waar je het vuil niet zo snel opmerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met geel en blauw vallen ze goed op. De NS is ze dan ook zelden langer dan enkele minuten kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft NS voor deze kleur gekozen, omdat deze kleur erg opvalt. Een felgele kleur valt in de verte meer op dan een groene. Misschien ook om frontale botsingen te voorkómen.
13 jaar geleden
De treinen zijn hoofdzakelijk geel omdat de vogels ze beter zien, omdat het een heldere kleur is, die hun afschrikt. Daar heeft NS rekening mee gehouden en zelf die kleur, samen met blauw, aangenomen om henkenbaar te zijn