Als je in een tram zit, en je stapt uit voor de controleur je controleerd heeft deze dan nog het recht om je een boete te geven?

Dus als je in de tram zit, en je ziet controleurs staan dat je bij de deur wacht en meteen naar buiten loopt en het lukt om op de stoep te staan voor ze je aanhouden.

Zijn ze hier ook nog bevoegd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

het lijk me wel als geconstateerd wordt dat je geen (geldig) bewijs kan tonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag. Wanneer je nog niet bent aangesproken in de tram en je stapt dus (anders als vanuit trein en metro) niet op het perron maar direct op de openbare weg denk ik dat wanneer je aannemelijk kunt maken dat je je plaatsbewijs inmiddels niet meer in je bezit hebt je er over het algemeen wel mee wegkomen zult. (Het droogjes zeggen dat je je kaartje net hebt doorgeslikt omdat je dat nu eenmaal altijd doet bij het verlaten van een openbaar rijtuig bijvoorbeeld valt daar niet onder.)

In principe stopt de bevoegdheid van een controleur natuurlijk daar waar het terrein waarop hij die bevoegdheid heeft stopt (het fysieke terrein hier dus) maar dat zal hem of haar doorgaans in eerste instantie er niet van weerhouden je toch alsnog naar je plaatsbewijs en/of legitimatie te vragen.

Heb niet zo snel een zaak kunnen vinden waarbij een en ander aan een rechter is voorgelegd maar kan wel uit eigen ervaring vertellen dat ik ooit (achteraf dus) met succes protest heb aangetekend tegen een opgelegde boete door te verklaren dat mijn "doorreizende" zusje de strippenkaart in haar bezit had waarop ook mijn afgestempelde strippen stonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zelfs gebeuren dat iemand tegen de controleur zegt: 'Ik stap bij de volgende halte uit', in plaats van een vervoersbewijs te laten zien, hiermee een discussie over het ontbreken van een geldend vervoersbewijs voorkomend. Het is geen antwoord op je vraag, maar misschien wel interessant om te weten.
14 jaar geleden
Ik weet het antwoord op de vraag niet zeker, maar als ze hebben gezien dat je uitgestapt bent uit de tram die gecontroleerd wordt mogen ze volgens mij nog wel een boete geven. Maar als de controleurs slim zijn gaat hij bij de uitgangen staan en mag je pas naar buiten als je je vervoerbewijs hebt laten zien. Heb je geen vervoerbewijs dan heb je een boete. In Almere doen ze dit iniedergeval wel bij de bussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurde me vandaag dat een meisje in de tram de tram uit werd gesleurd door 4 controleurs (ze werkte niet echt mee) nadat ze toen ze de controleurs zag haar kaartje nog even wou stempelen. Ze is onder het motto agressie in het OV opgepakt onder luid gejoel (uit onbegrip) van de medereizigers.
Er valt niet te communiceren met de controleurs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn onbezoldigd opsporingsambtenaren. En hebben bekeuringsbevoegdheid en opsporingsbevoegdheid tot een bepaalde hoogte binnen hun vakgebied.
Niet zomaar een medewerker van een bsubedrijf.
Zij hebben dus het recht om dit te doen.