Waarom is er op het spoor een voorkeur voor links resp. rechts rijden?

In een andere vraag lees ik dat er op het spoor in verschillende landen links, dan wel rechts gereden wordt.
Voor wegverkeer kan ik zo'n regel nog wel begrijpen. Je wil immers niet op tegemoet komend verkeer botsen.
Maar bij het spoor is dat toch geheel niet van belang ? Daar wordt alles met wissels zo geregeld dat je geen tegemoet komend verkeer op je eigen spoor hebt. Waarom is daar niet de simpelweg plaatselijke situatie leidend ?

ronron1212
2 jaar geleden
Heb je wel eens gekeken hoe druk het op het Nederlandse spoor is?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Wat heeft drukte er mee te maken ?
Sorry, ik begrijp het echt niet.
ronron1212
2 jaar geleden
Hoe kun je nu van spoor wisselen als het zo druk is?
tinus1969
2 jaar geleden
Natuurlijk heeft drukte er mee te maken.

Antwoorden (1)

1. Het is logisch om een vaste richting per spoor te hebben; dus bij dubbelspoor één spoor de ene kant en een ander spoor de andere kant op.
2. Uit oogpunt van herkenbaarheid/voorspelbaarheid is het beter als er een vaste voorkeur is (of altijd links, of altijd rechts).
3. De voordelen van plaatselijke afwijkingen zijn vaak niet goed vast te stellen. Tot de beperkte uitzonderingen behoort Utrecht Centraal - aansluiting Blauwkapel ivm kruising/kering ICs uit/naar de richting Gouda <> Amersfoort.