Kun je naar Frankrijk met de trein als je 16 jaar bent?

Ik ben 16 jaar en ik wil graag naar Frankrijk met de trein maar kan dit zonder volwassenen of niet ? En heb je een Qr code nodig vanwege de corona of kun je jezelf ook gewoon laten testen?

2 jaar geleden
1.4K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat wil je doen in Frankrijk? De trein zal wel lukken maar de redt kan een punt zijn. Mbt QR codes; de regels daarvoor veranderen zo vaak - vlak voor vertrek checken.
Lola7728
2 jaar geleden
Ik wil graag naar mij vriend toe , maar heb ik dan ook toestemming nodig van mijn ouders ?
tinus1969
2 jaar geleden
Strikt genomen heb je mss geen expliciete toestemming nodig, maar zonder medeweten van je ouders weggaan kan een hoop ellende opleveren. Melding politie wegens vermissing; aangifte tegen vriend wegens onttrekking ouderlijk gezag, etc.
Inekez1
2 jaar geleden
Strikt genomen heb je juist WEL toestemming nodig van je ouders! Normaal gesproken wordt daar wellicht niet zo op gecontroleerd, maar juist met alle Corona maatregelen kun je extra controle verwachten bij stations met internationale treinen. Dat levert sowieso vertraging op, maar als je papieren niet kloppen nog veel meer ellende. En daar moet je je dan in je beste middelbare school frans zien uit te redden....
tinus1969
2 jaar geleden
Dat is blijkbaar veranderd; de grens was 16.
Lola7728
2 jaar geleden
Ik heb zelf 7 jaar in Frankrijk gewoond dus ik spreek de taal goed , en mijn ouders weten er natuurlijk van als ik ga

Antwoorden (1)

In principe kun je als 16-jarige zelf met de trein naar Frankrijk reizen. Of het op dit moment verstandig is, met alle snel veranderende corona-situaties, dat denk ik niet.

Je hebt sowieso nodig:
- een treinticket met zitplaatsreservering
- toestemmingsformulier van je ouder(s)
- geldig paspoort of ID-kaart
- ingevulde erewoordverklaring
- QR-code of negatief testbewijs

Ben je niet volledig gevaccineerd, dan is een PCR test maximaal 24 uur voor vertrek nodig. Ook als je in Frankrijk met het openbaar vervoer wil reizen, heb je dat nodig. Het kan zijn dat je dus een extra keer moet testen als die 24 uur om zijn en je reis langer duurt. Testen in Frankrijk is niet gratis voor buitenlandse toeristen!
Ben je gevaccineerd met het Janssen vaccin, dan kun je daarmee wel Frankrijk inreizen, maar het is niet geldig als toegangsbewijs voor horeca etc.

Hoe lang wil je blijven?? De regels kunnen ineens veranderen, zowel in Frankrijk, België (waar je wellicht moet overstappen) en Nederland.
2 jaar geleden
Lola7728
2 jaar geleden
Okay bedankt , Ik zou graag een week willen blijven ongeveer.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik denk overigens niet dat er actief gecontroleerd wordt op zulke toestemmingsformulieren, zolang je binnen de Schengenzone blijft.