Hoezo zijn er meerdere treinmaatschappijen, zoals ns en blauwnet, en niet gewoon een?

Je hebt NS (Nederlandse spoorwegen) en blauwnet, en nog eentje dacht ik. Maar ik zie geen verschil aan hoe ze in elkaar zitten? Beide intercity's en stoptreinen. Of zit er nou wel verschil in tussen andere vervoerders?

3 jaar geleden
2.6K
Antoni
3 jaar geleden
Er zijn er nog heel wat meer. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_spoorwegmaatschappijen.
ronron1212
3 jaar geleden
Blauwnet is geen vervoerder, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders. Blauwnet maakt reizen met het OV in Overijssel. Het is dus beperkt tot Overijssel. Er zijn nog wel meer lokale vervoerders zie hier
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_spoorwegmaatschappijen
De Europese Unie (EU) besloot in 1991 om de nationale spoorwegondernemingen tot op zekere hoogte te verzelfstandigen, en om ze te splitsen in spoorwegvervoerders en spoorwegbeheerders. Minimaal moeten de boekhoudingen van elkaar zijn gescheiden, zoals het geval is in Duitsland, waar DB Netze een onderdeel van DB AG. Ook kan gekozen worden voor een volledige splitsing, zoals in Nederland, waar Prorail en de Nederlandse Spoorwegen aparte bedrijven zijn. Ook dat spoorvervoerders toegang moeten krijgen tot alle spoorwegnetten. Dit besluit staat in EU-richtlijn 91/440/EEG die op 29 juli 1991 werd vastgesteld. De lidstaten moeten sinds 1 januari 1993 aan deze regels voldoen. Het doel van deze beslissingen is om de concurrentiekracht van de spoorwegen te vergroten, hun doelmatigheid te vergroten en daardoor de Europese vervoermarkt beter te kunnen bedienen. Ook meer internationale samenwerking van spoorwegondernemingen was daarbij een doel.

Antwoorden (1)

Van 1938 tot en met 1994 was er maar 1 spoorwegmaatschappij: Nederlandse Spoorwegen. NS was eigenaar en beheerder van de Nederlandse railinfrastructuur en exploitant van alle hierop uitgevoerde vervoerdiensten.

Begin jaren '90 was er een EU-richtlijn gekomen dat er een scheiding moest zijn tussen het vervoerwerk en het beheer van de infrastructuur. Denk aan rails, bovenleiding, overwegen, apparatuur enz. enz.

Onze overheid besloot toen (1995) NS te verzelfstandigen. Het beheer van de infrastructuur ging naar een bedrijf dat nu ProRail heet.

NS bleef het reizigersvervoer doen maar onze overheid dacht dat concurrentie op het spoor goed zou zijn. Ook andere bedrijven konden zich daarom gaan inschrijven om het vervoer in een bepaald gebied te doen. Zo is er nu bijvoorbeeld ook Connexxion, Quibuzz en Arriva die op delen van het spoornet rijden. NS rijdt op het hoofdnet. Elke vervoerder heeft zijn eigen treinen en zij rijden allemaal op het spoor dat bij ProRail in beheer is.
.
Uiteindelijke oorzaak is dus de EU. Er zou concurrentie moeten komen en ook open toegang tot elkaars spoornetten. Zo zou bijvoorbeeld ook een Belgische railvervoerder in kunnen schrijven op een deel van het vervoer in ons land. En zou een Nederlanders spoorvervoerder hetzelfde kunnen doen in een EU-buitenland.
Toegevoegd op 17 april 2021 19:56: tekst
Computoon