Waarom zijn bij de Nederlandse treinen de koppelingen zichtbaar?

Waarom zijn bij de Nederlandse treinen de koppelingen zichtbaar en zitten ze niet mooi gestroomlijnd achter deuren?
Zelfs bij de Fyra als bij de op volger de ICNG zie je de koppelingen.

3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Koppelingen zitten tussen de treinstellen om dat de lengte beperkt is om door bochten te kunnen komen daar is dus beweging in de trein die je niet helemaal zonder beweging kunt afsluiten.
gvrox
3 jaar geleden
@ronron1212 ik denk dat het hier gaat om de koppeling voorop (die niet in gebruik is, maar toch niet gestroomlijnd afgedekt)
ronron1212
3 jaar geleden
Ja dat zou kunnen ik vond de vraag al wat vreemd @gvrox
tinus1969
3 jaar geleden
Waarom zouden die koppelingen mooi weggewerkt moeten worden? Deurtjes voor koppelingen zijn weer een extra onderdeel dat onderhouden moet worden, en/of op kritische momenten kunnen disfunctioneren.

Antwoorden (1)

De koppelingen waarmee twee treinen aan elkaar gemaakt kunnen worden, zijn tevens de botsabsorbers. Bij een frontale botsing tussen twee treinen, of een botsing tussen trein en iets anders (op die hoogte) wordt de klap deels opgevangen door de botsabsorber, die daarbij naar binnen veert. Twee treinen in volle snelheid frontaal op elkaar zal te veel impact zijn, maar in alle gevallen waarbij de botsabsorbers het verschil maken tussen leven en dood van de machinist en/of passagiers in de trein zijn ze van grote waarde. Weggewerkt achter deurtjes of luikjes zouden ze minder effectief zijn.

Helaas zitten de botsabsorbers alleen op een bepaalde hoogte. Bij aanrijdingen tussen bijvoorbeeld trein en tractor of grote vrachtwagen zal de obsorber vaak te laag zitten en geen effect hebben.
3 jaar geleden
VGraaf
3 jaar geleden
Maar bij de TGV en de ICE zitten ze wel weg gewerkt.
SimonV
3 jaar geleden
+ Lees het antwoord: “Weggewerkt achter deurtjes of luikjes zouden ze minder effectief zijn."