Waarom heeft Nederland geen dubbeldekker bussen?

Zoals in Engeland.

4 jaar geleden
3.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Naast dat je ze heel veel ziet als coaches (dus voor zomer/wintervakantie/dagtripjes):
Zijn ze er tegenwoordig ook in het OV
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksbus
In het openbaar vervoer komen zij sinds november 2017 voor op de lijn 300 Groningen-Emmen en in december 2017 op de lijn 346 Haarlem-Amsterdam Zuid.
popeye
4 jaar geleden
@LeonardN waarom niet overal? Hetzelfde waarom er in Arnhem nog steeds trolly bussen rijden?
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.parool.nl/nieuws/eerste-connexxion-dubbeldekker-geleverd~b40d87a7/

Antwoorden (2)

Omdat het in- en uitstappen bij een enkelvloer bus met meerdere deuren veel sneller gaat.

Alleen bij lange ritten, dus voor vakantiereizen, worden wel eens dubbeldekkers ingezet. Omdat er meer personen in passen of zodat er boven slaapplaatsen kunnen zijn.
Amadea
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Zie niet dat er meer deuren in een normale stadsbus zitten dan een dubbeldekker
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.ovpro.nl/bus/2017/11/01/eerste-dubbeldekkers-voor-nederlandse-ov-de-weg-op/?gdpr=accept
Dubbeldekker bussen zijn niet erg efficiënt als meer dan 100 mensen snel moeten in- en uitstappen. In een gelede bus (een extra lange gewone bus, ook wel harmonicabus of accordeonbus genoemd) gaat het in een oogwenk. Een dubbeldekker is wat capaciteit betreft vergelijkbaar met een gelede bus met een lengte van 18 meter.
In een extra lange gelede bus, van 21 meter, kunnen vijf deuren zitten en gaat in- en uitstappen nog veel sneller.
Een dubbelgelede bus -25 meter- kan 200 mensen vervoeren, voor een groot deel staanplaatsen.
Gelede bussen in allerlei varianten worden vooral ingezet voor studentenvervoer van station naar universiteit, hogeschool of mbo. En vice versa
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Heb je een link van de 25 meter bus kan hem alleen van de 21 meter 200 man vinden
SentWierda
4 jaar geleden
Tientallen links zijn te vinden bij Google als je intikt: 25 meter bus.
ronron1212
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Hool_AGG300