Wat is een defect spoor?

Zo af en toe zie ik op pagina 751 van teletekst bij de sporinformatie staan dat er op het een of andere spoortraject veel minder treinen kunnen rijden vanwege 'een defect spoor'. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Kan van alles zijn: Kapotte wissel, kapotte rails, geen stroom enz. Of er is iemand voor de trein gesprongen want dat wordt nooit vermeld, dan wordt er een andere reden verzonnen.
Amadea
4 jaar geleden
Het laatste noemen ze sinds kort een aanrijding. Voorheen stond er "met een persoon" bij, maar dat wordt nu weggelaten.

Antwoorden (1)

Wanneer een treinstoring is veroorzaakt door een defect spoor is er een probleem met de spoorrails zelf. Daardoor mogen de spoorrails niet gebruikt worden of alleen als treinen op lage snelheid passeren.

De precieze oorzaak kan vrij divers zijn, maar een veel voorkomende oorzaak is rails die in twee stukken gebroken is (een spoorstaafbreuk). Dit type storing kan veroorzaakt worden door slijtage, vanwege roestvorming of door te hoge belasting.

Als een trein over een gebroken rails rijdt is er een aanzienlijke kans dat de trein ontspoort. Daarom moeten deze storingen snel verholpen worden. Dus wordt het treinverkeer stilgelegd of omgeleid via een alternatieve route.
Amadea